RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Alle som jobber i skolen skal i løpet av ti år ha ekstra kompetanse innen matte, engelsk og norsk, er ett av regjeringens og kunnskapsminster Torbjørn Røle Isaksens fire hovedtiltak for å bedre kvaliteten i norsk skole.
Alle som jobber i skolen skal i løpet av ti år ha ekstra kompetanse innen matte, engelsk og norsk, er ett av regjeringens og kunnskapsminster Torbjørn Røle Isaksens fire hovedtiltak for å bedre kvaliteten i norsk skole. Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Regjeringen krever økt kunnskap hos alle lærere

Sist oppdatert:
Alle som jobber i skolen skal i løpet av ti år ha ekstra kompetanse innen matte, engelsk og norsk. Det er ett av regjeringens fire hovedtiltak for å bedre kvaliteten i norsk skole.

Det er kravene som regjeringen har innført for nye lærere som nå skal omfatte «alle som jobber i skolen», ifølge kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Det betyr skjerpede krav til fordypning i matematikk, engelsk og norsk. For lærere i barneskole vil det bli stilt krav om minimum 30 studiepoeng, mens lærere i ungdomsskolen må ha minst 60 studiepoeng, sa Isaksen på en pressekonferanse tirsdag.

Femårig master
Regjeringen vil også gjøre lærerutdanningen til femårig masterutdannelse, styrke videreutdanningen for lærere og gi lærere flere karrieremuligheter innenfor yrket. Regjeringen legger opp til en langsiktig prosess, der bedre, flinkere og mer motiverte lærere over en tiårsperiode skal fornye den norske skole og sørge for at norske elevers prestasjoner skyter i været på internasjonale rangeringer.

– Regjeringen er veldig opptatt av å skape en skole der eleven lærer mer. Det er det som er tanken bak kunnskapsskolen, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun innledet på pressekonferansen.

Skjerper mattekrav
Regjeringen vil også skjerpe karakterkravet i matematikk fra 3 til 4 for lærerstudenter, gi mer penger og støtte til skoleutvikling i kommunene og styrke samarbeidet i skolesektoren for å heve kvaliteten.

– Faglig sterke lærere har behov for at det er et lag på skolen, hvor de kan dele kunnskap og få inspirasjon. Regjeringen forventer at skoleeierne, kommuner og fylker rundt om i hele landet tar et hovedansvar for å utvikle skolene lokalt, sa Isaksen.

Utdanningsforbundet: – Ikke nok for å løse rekrutteringskrisen
Regjeringens lærerløft inneholder mye bra, men tiltakene er ikke tilstrekkelig for å rekruttere og beholde dyktige lærere, mener Utdanningsforbundet.

Ragnhild Lied, leder i Utdanningsforbundet.

Forbundsleder Ragnhild Lied stiller seg positiv til både femårig masterutdanning og økte kompetansekrav. Men hun er skeptisk til om lærerløftet vil løse problemene med rekruttering til yrket.

– Det er nødvendig å få til en bedre lønnsutvikling og ikke minst la lærere være lærere. I forbindelse med streiken så vi en tillitskrise og at lærerne krever å få profesjonelt handlingsrom, sier Lied til NTB.

Det blir avgjørende framover å se hvordan kommunene følger opp signalene fra regjeringen, mener hun.

– Det er nettopp dette som frustrerer lærerne. Det skapes forventninger nasjonalt, når statsministeren og kunnskapsministeren snakker i lovende vendinger. Men så er det kommunene som skal følge opp, og det er ofte der det svikter, sier hun. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere