RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rekylmodus for bulkratene

Sist oppdatert:
Det siste uken har gitt en pen rekyl i tørrbulkmarkedetter etter noen uker med fall siden sommeren. Det er spesielt i handy-markedet at oppturen har fortsatt den siste uken
Det var bred oppgang i Handysize-ratene den siste uken. Dette er det minste av de tre hovedsegmentene i tørrlastmarkedet, og hvor de Oslo-noterte bulkrederiene i hovedsak opererer.

Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport så steg ratene i alle hovedmarkedene i handy-segmentet og da spesielt i Asia og stillhavsregionen. Rundturer i Stillehavet gir nå 28.600 dollar dagen i spotmarkedet, opp fra 27.250 for en uke siden.

Trenden er ifølge skipsmeglerhuset i tråd med hva analytikerne nå har sett for seg, og er ventet å holde seg stabil på kort sikt.

Timecharterratene for 12 måneders kontrakter er justert opp fra 23.100dollar pr. dag til 24.000 dollar dagen denne uken.

For bulkmarkedet som helhet så steg tørrlastindeksen til Baltic Exchange med 6,1 prosent den siste uken til 4.222.

I segmentet for de mellomstore bulkskipene, panamax meldes det om stor aktivitet og ratene steg i alle regioner. Spesielt sterk var oppgangen for laster fra Kontinentet til Fjerne Østen, hvor ratene steg fra 34.900 til 36.250 dollar pr. dag på spotbasis.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere