RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det arbeides med et system som skal forhindre kork i internasjonal flytrafikk.
Det arbeides med et system som skal forhindre kork i internasjonal flytrafikk. (Boeing)

Revolusjon i lufta

Sist oppdatert:
Et nytt system vil redusere forsinkelser og kutte i CO2-utslippene, men er du villig til å betale prisen?

Den raskeste veien mellom to punkter er en rett linje, hvis du da ikke sitter om bord i et rutefly. Alle kommersielle flyselskaper følger nemlig spesielle og ofte snirklete «gater» i luften, og kaster dermed bort både verdifull tid og drivstoff.
Dette skyldes at flyplassene er underdimensjonerte, i tillegg til at den stadig økende flytrafikken forårsaker køkjøring i lufta. Problemet er mest omfattende på de største flyplassene, men forplanter seg også videre til de mindre.

Dyptgripende løsning
Hovedårsaken til problemene er likevel kontrollsystemene som holder orden på lufttrafikken. Fremdeles stoler vi på trege, bakkebaserte radarstasjoner og talekommunikasjon – en teknologi som i sitt grunnoppsett går tilbake til Andre verdenskrig. Punktligheten i Norge er fremdeles relativt høy. I fjor var den 89 prosent ved Oslo Lufthavn Gardermoen, mot 77,3 i 2006. I USA er nesten ett av fire fly forsinket. Europa som helhet er ikke så mye bedre, og det skal bli verre.
En ting er alle ergrelsene forsinkelsene forårsaker. Et helt annet og mer alvorlig problem er avgassene. På en flyreise tur-retur New York og Oslo utgjør CO2-utslippet per passasjer 1,5 tonn. Stadig mer bensingjerrige flymotorer klarer ikke å demme opp for den fremtidige økningen. Den internasjonale flytrafikkorganisasjonen IATA ser nå i samarbeide med blant annet FAA (Den føderale luftfartsorganisasjonen) i USA på andre og mer dyptgripende løsninger.

Dyr løsning
NextGen er arbeidsnavnet i USA. Tilsvarende for Europa kalles Single European Sky Initiative (SESI). Planen er å erstatte dagens analoge, stemmebaserte radarsystem med GPS og annen satelittovervåking. Pilotene får dermed umiddelbar informasjon direkte fra satellitter, fremfor via flygeledere og radarinformasjon.
Et mer presist system vil tillate mer direkte flyruter, og dermed større besparelser både i penger og utslipp. Dette gjelder ikke minst under innflyging, der en mer direkte og raskere innflyging vil være særlig besparende. Innen 2018 regner man i USA med å ha spart mer enn tre milliarder liter brennstoff med det nye systemet.
I tillegg er sikkerheten beregnet å øke betydelig. Så hvorfor ikke få dette opp og stå umiddelbart? Ikke alle er overbevist om det vil løse trafikkproblemene, fordi fremtidens trafikkøkning uansett vil kreve en betydelig utbygging av annen infrastruktur, blant annet rullebaner. I tillegg er prislappen avskrekkende, både for myndigheter og flyselskapene. I USA alene vil den lande på et sted mellom 85 og 125 milliarder kroner.
Denne regningen vil sannsynligvis i stor grad belastes de reisende, men – har vi egentlig noe valg?

ABONNER PÅ REISER & FERIE digitalt eller på papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere