RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Riggprosjekt dømmes nord og ned

Sist oppdatert:
Riggsprojektet til nordmannen Harald Frigstad som siktet mot å hente 1,5 milliarder kroner blir karakterisert som helt håpløst av markedsaktører. Bankene skal også være tilbakeholdne overfor de mest spekulative prosjektene. Les mer her
Det var Dagens Næringsliv som tidligere denne uken presenterte prosjektet til Frigstad som innebærer planer om bygging av to avansert dypvannsrigger som blant annet skal konkurrere med Eastern Drilling, SeaDrill og Ocean Rig.

Mens andre prosjekter av denne typen har fått bifall det siste året, så levnes ikke Frigstads planer de store oddsene av aktører Finansavisen har snakket med.

- Det er fullstendig håpløst. Dette er det største prosjektet av dem alle. Tilsammen skal de ha én milliard dollar, og det med en bakmann som har en privatøkonomi på linje med deg og meg tilsammen, sier en markedsaktør til Finansavisen.

Det var meglerhusene First Securities og Carnegie som skulle hentet inn 230 millioner dollar, eller 1,5 milliarder kroner til prosjektet torsdag og fredag denne uken. Mottagelsen skal ikke ha vært særlig god for prosjektet som konkurrerer med Mosvold Drillings forsøk på å hente inn et tilsvarende beløp til bygging av et boreskip.

First slet også i begynnelsen av året med å få finansiert prosjektet Eastern Drilling, men fikk til slutt med seg Smedvig på drifts og eiersiden i prosjektet.

- Vi er helt mette nå. Det er ikke aktuelt å se på det engang, sier en stor investor til Finansavisen.

Frigstads prosjekt som består av bygging av to avansert borerigger har en prosjektramme på voldsomme 1 milliard dollar.

Banken lunkne

Ifølge Dagens Næringsliv i dag kan flere av de mest spekulative riggprosjektene som har kommet i markedet det siste året møte stengte dører hos bankene.

Det vil presse eierne til enten å hente mer egenkapital, eller gå til obligasjonsmarkedet med langt dyrere lån. Det er mange av prosjektene som fortsatt ikke har fått på plass den langsiktige finansieringen, og rundene med bankene kan bli vanskelige.

Bankene vil helst låne ut penger til industrielle og langsiktige aktører, og ser helst at borefartøyene har kontrakter som sikrer beskjeftigelse, ifølge DN.

- Vi har sagt nei til noen, og er nødt til å si nei til flere. Vi må prioritere og da er det naturlig å satse på våre kjernekunder og på langsiktige, industrielle prosjekter, sier banksjef Carl E. Steen i Nordea, som mener at flere av riggprosjektene er «ekstremt spekulative».

iMarkedet.nos beregninger viser at inkludert prosjektene til Frigstad og Mosvold så har norske riggselskaper inne ordre for rett under 50 milliarder kroner, og i tillegg kommer opsjoner på rigger for ytterligere 15 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere