RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Nettavisen)

Rimi-sjef ga ansatte sparken etter julebord

Butikkeieren mente de to ødela stemningen på julebordet.

(Bergensavisen) Det holdt ikke i retten. Nå er Rimi-sjefen fra Bergens-området dømt for usaklig avskjed.

Han må betale en mannlig og en kvinnelig eks-ansatt til sammen 350.000 kroner kroner. Summen inkluderer økonomisk tap, oppreisningserstatning og saksomkostninger.

Det var i januar i fjor at mannen som driver en Rimi-butikk i franchise for ICA-gruppen i Bergens-området arrangerte julebord for sine ansatte.

Balkong-krangel
Utpå kvelden satte to medarbeidere i 20-årene seg ut på en balkong og ble sittende lenge å prate.

Andre kolleger reagerte og trodde de baksnakket dem, noe som ikke var tilfellet.

De ble flere ganger bedt om å komme inn fra balkongen. «Det oppsto en opphisset situasjon der aktørene ble så høyrøstet at de «ødela» resten av julebordet», heter det i dommen fra Gulating lagmannsrett.

Julebordet ble avsluttet tidligere enn planlagt.

Dommerne tar ikke stilling til hvem som har skyld i at julebordet gikk i vasken, eller hva som ble sagt eller gjort.

Det er butikkeierens håndtering av saken som står sentralt.

Bedt om å beklage
Da den ene ansatte kom på jobb første dag etter julebordet, ble han bedt om å beklage, noe han ikke følte han hadde behov for.

Deretter ble han bedt om å gi fra seg nøklene til butikken og gå hjem: «Du har ingenting mer der (i forretningen) å gjøre», var den klokkeklare beskjeden.

Den kvinnelige ansatte fikk beskjed om å finne seg en annen jobb.

Begge oppfattet seg avskjediget.

Rimi-sjefen har benektet at han avskjediget de to eller hadde tanker om å gjøre dette.

– Det jeg gjorde, var å gi dem anledning til å tenke seg om, forklarte han i retten.

Advokaten hans, Kjell-Asbjørn Helland, bekrefter overfor BA at hans klient er av den oppfatning at de to ansatte sluttet frivillig.

- Ikke ryddig og profesjonelt
Lagmannsretten slår fast at selv om Rimi-sjefen ikke mente å gi dem sparken, har han ikke gjort nok for å rydde av veien de misforståelser som var oppstått og som han selv hadde ansvaret for. Arbeidsgiver har ansvaret.

– Selv for en liten bedrift må det forventes at en situasjon som den foreliggende blir behandlet mer ryddig og profesjonelt, heter det i dommen.

Helland vil nå gå gjennom dommen med sin klient før de tar stilling til hva som skal skje videre.

Rimi-sjefen har én måned til å bestemme seg på for om dommen skal ankes til Høyesterett.

Les flere saker fra Bergensavisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere