RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Røkke tar franske verft (Ny)

Aker Yards og Kjell Inge Røkke tar nå over hovedansvaret for de haltende verftene til det franske industrikonsernet Alstom
Sist oppdatert:
Ifølge en intensjonsavtale de to grupperingene har signert i dag vil Aker Yards overta 75 prosent av eierskapet i Alstoms verftsgruppering bestående av verftene i havnebyene Saint-Nazaire og Lorient. Det inkluderer blant annet det verdenskjente cruiseverftet Chantiers de l'Atlantique.

- Ved å slå sammen kreftene til Chantiers de l’Atlantique og Aker Yards kan vi skap en unik posisjon i verftsindustrien klar til å mote de økte behovene av i morgen, sier konsernsjef Karl Erik Kjelstad i Aker Yards i en kommentar.

Det franske industrikonsernet vil ifølge avtalen være bundet til å eie de resterende 25 prosentene av det nye verftskonsernet frem til 2010.

Aker Yards vil i første omgang gi 50 millioner euro for eierandelen i selskapet, og skal gi inntil 125 millioner euro for den resterende fjerdedelen i 2010.

Alstom skal for sin del finansiere opp det nye konsernet med omkring 350 millioner euro for å bedre arbeidskapitalsituasjonen som i dag er på minus 250 millioner euro. Dette skal sette det nye selskapet i stand til finansiere egen vekst.

Transaksjonen er konstruert for å videreføre kostnads- og restruktureringsprogrammet Marine 2010 som Alstom Marine har under implementering. Den skal ikke ha direkte konsekvenser for arbeidsstokken i Alstom Marine.

- Som en del av Aker Yards vil det nye selskapet trekke fordeler av en økt produktbredde og sterke industrielle synergier, skriver Aker Yards som i dag har en portefølje på 13 verft i fem land.

En rekke forbehold

Aker Yards melder at transaksjonen vil være gjenstand for en rekke forbehold. Det gjelder blant annet fremforhandling av en endelig avtale mellom partene og nødvendig finansiering.

Videre må transaksjonen godkjennes av europeiske myndigheter i tillegg til konsultasjoner med fagforeningene.

Det er ventet at transaksjonen kan være sluttført innen utgangen av mars 2006.

Får med ordre

Med på kjøpet vil Aker Yards og det nye selskapet få med seg byggekontraktene på fire cruiseskip ved Chantiers. LNG-skipene som er i ordre ved Saint-Nazaire vil derimot ikke følge med i transaksjonen.

LNG-skipene vil bli bygget ferdig med det nye selskapet som underleverandør til Alstom.

Store problemer

Alstom Marine har hatt store problemer med lønnsomheten de siste årene og Alstom har en god stund arbeidet med å forsøke å avhende virksomheten.

Pr. 30 september hadde Alstom Marine er ordrereserve på 1.122 millioner euro, et fall på 400 millioner euro fra samme tidspunkt fra året før. Innsalget i selskapets første halvår fra april til september var på kun 159 millioner euro, mens driften viste et underskudd på 22 millioner euro.

Arbeidskapitalen til Alstom Marine falt fra utgangen av september 2004 med 130 millioner euro til minus 230 millioner ved utgangen av september 2005.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere