RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Hold deg avkjølt i varmen.
Hold deg avkjølt i varmen. Foto: Sean Nel (Getty)

Røm fra vinterkulden

Sist oppdatert:
Pass på når du flykter fra den norske vinteren. Det er nemlig ikke bare bare for kroppen å gå fra tjue blå til tretti varme på få timer.

Følg oss på FACEBOOK

Kroppen vår er et imponerende maskineri som tilpasser seg omgivelsene med beundringsverdig fleksibilitet, men evolusjonen har ennå ikke rukket å ta høyde for moderne reisevaner. Flyr du for eksempel fra en beinkald, norsk vinter til tropiske palmestrender og stekende sol, kan det være en idé å passe litt ekstra på.
Kroppens egen «aircondition», svetting, settes inn for å holde temperaturen nede, og blir virkelig satt på prøve når gradestokken drar seg over førtigradersstreken.

LUR PÅ TUR- ikke la tankeløshet ødelegge ferien

Hete helsetips

* I motsetning til folkeslag som er vant til varmt vær hele året, tar ofte ikke solhungrige nordmenn en pause midt på dagen når sola steker som verst, men en velplassert siesta gir deg mer å gå på utover kvelden.

* Gå med løse, lyse klær og åpne sko eller sandaler.

FOR DINE FØTTER- slik passer du på føttene dine

* Spis mer karbohydrater og mindre proteiner enn vanlig. Ting som pasta, brød og poteter holder energien oppe, mens proteiner fra kjøtt, fisk og kylling får kroppen til å generere mer varme i fordøyingsprosessen.

* Ta en kjølig dusj eller et kaldt bad innimellom.

* Dropp sminke som tetter porene og hindrer svetting.

* At man må drikke mye vann i varmen, er en selvfølge, men husk at svette også inneholder salt og andre mineraler. Ekstra salt i mat og drikke er derfor viktig når du reiser fra et kaldt til et varmt klima. Du vil skille ut mer salt av huden den første ferieuka, og kroppen må få tid til å akklimatisere seg.

UNNGÅ LUMSK FERIEMAGE

* Dersom luftfuktigheten er ekstra høy, vil kroppens nedkjølingssystem bli enda mindre effektiv. Høy luftfuktighet, høy temperatur og mye aktivitet er dermed en svært dårlig kombinasjon.

* Hvis du oppholder deg for lenge i varme omgivelser, kan kroppens temperaturregulering settes ut av funksjon. Resultatet kan i verste fall bli et heteslag, og du bør være klar over symptomene for å kunne reagere raskt om du eller andre blir rammet. Kroppstemperaturen stiger kraftig, huden blir som regel tørr og du kan få hodepine, kvalme, svimmelhet og rask puls. Forvirring, kramper og bevisstløshet kan forekomme. Kontakt lege ved mistanke om heteslag, og kjøl ned pasienten som best du kan.

* Heteutmattelse er en mindre alvorlig tilstand, men forekommer til gjengjeld hyppigere, og uten behandling og nedkjøling kan den utvikle seg til heteslag. Her er symptomer kraftig svette, blek hudfarge, kramper, tretthet, slapphet, svimmelhet, hodepine og kvalme.

UNNGÅ JETLAG- smart tips

Kilder: lommelegen.no, sorover.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere