RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rolf Høyer: - En æra er over

Sist oppdatert:
- Hvis avisen har ønsket en forretningsmann, er Hans Erik Matre en kapabel mann for Aftenposten, sier professor Rolf Høyer i forbindelse med redaktørskifte i Aftenposten.

Torsdag ettermiddag ble det kjent at Einar Hanseid fratrer som sjefredaktør i Aftenposten etter ti år i stillingen. Schibsted-direktør Hans Erik Matre (48) tar over som ny ansvarlig redaktør fra 1. januar 2004.

Professor Rolf Høyer ved Senter for Medieøkonomi på BI i Sandvika mener dette er et riktig valg dersom man kun ser på avisen som en forretning.

- Hvis man derimot ser på Aftenposten som flaggskipet i norsk presse, ville jeg ha valgt en tung kulturpersonlighet, sier Høyer til Propaganda. Han mener Hanseid, til tross for sine 60 år, fortsatt er på toppen av sin yteevne og at det alderen ikke bør være en hindring.

Ifølge en pressemelding fra Schibsted har Hanseid (60) hatt en avtale om å kunne forlate stillingen som sjefredaktør i Aftenposten etter ti år, og i stedet gå til andre oppgaver i Schibsted-konsernet. Han tiltrer i Schibsteds konsernadministrasjon på nyåret.

- Hvis jeg skal spekulere, kan det vært at Hanseid ikke er fornøyd med omleggingen av avisen. Han har jo ansvaret for den. Men jeg understreker at dette er kun spekulasjoner fra min side, sier Høyer.

Høyer er selv ikke fornøyd med omleggingen av Aftenposten til delvis tabloidformat.

- Da jeg mottok de første eksemplarene av første Aftenposten tenkte jeg at en æra er forbi. Jeg synes de har redusert verdien av det gode, gamle varemerket. Enhver tabloidisering av en avis fører til forenklinger og forkortinger av presentasjonene som skal gjøres. De har redusert gode kvaliteter hos Aftenposten, og det er Hanseids verk, mener Høyer.

BI-professoren mener Aftenposten nå delvis fremstår som en tung versjon av Dagbladet og prøver å flørte med den tabloide avisens målgrupper.

- Det ser ut som en heavy-utgave av Dagbladet. Det gamle formatet tapte jo abonnenter, så de måtte vel gjøre noe. Nå er avisen inne på Dagbladets territorium og har mer infotainment og forbrukerrettet stoff i et format som er moderne og brukervennlig. Det gjenstår å se hva markedets respons til omleggingen blir, sier han og mener at bedriftsøkonomien nå gjennomsyrer Schibsteds tankegang rundt et av flaggskipene i avisporteføljen.

Aftenposten har de siste årene opplevd et ras i inntektene, hovedsakelig på grunn av svikt i rubrikkinntektene, spesielt på stillingssiden. Det er en tøff hverdag som møter den nye sjefredaktøren.

- Ja, jeg tror Aftenposten bare ansees som ett produkt i et repertoar av produkter. Primært skal det tilføre konsernet penger. Nå har det lenge ligget i en veldig hyggelig nisje, hvor man har kunnet lage en kvalitetsavis som har vært av verdi for pressemiljøet i tillegg til god forretning. Konsernledelsen ser det uansett ikke som sin oppgave å stå for et tungt kulturorgan, men å få økt verdien for aksjonærene, sier Høyer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere