RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Røyk er god butikk

Selv om myndighetene over store deler av den vestlige verden prøver å gjøre livet surt for tobakkprodusentene, levere selskapene rekordresultat. Les mer her
Sist oppdatert:
Store tobakkselskaper hadde et tøft år i 2005. Myndighetene innførte strengere regler for markedsføring av røyking og sigaretter. Høyere avgifter og en nedgang i antall røykere gjorde arbeidet for tobakkselskapene vanskeligere.

Likevel opplevde de tre største tobakkselskapene rekordhøy fortjeneste. Tobakkprodusentene økte omsetningen på at folk i fattigland gikk over til mer eksklusive merker. Videre økte prisene på tobakk i takt med økt avhengighet av nikotin.

Videre opp

Nå venter analytikerne at aksjekursene på tobakkselskapene vil stige videre i 2006, selv etter et rekordår i 2005. I fjor steg tobakkaksjene Altria Group 28 prosent på New York børsen, mens British American Tobacco og Japan Tobacco steg henholdsvis 52 og 49 prosent i fjor.

Venter på Kina

I 2005 innførte stadig flere nasjoner forbud mot røyking. I tillegg vedtok EU et forbud mot reklame av røyking og sigaretter.

Det er likevel i de fattige utviklingslandene Indonesia, Pakistan, Bangladesh, Iran, Ukraina og Russland at de store tobakkselskapene tjener penger. I Japan har imidlertid antall røykere gått ned for tiende år på rad.

Nå ser produsentene mot det store markedet i Kina.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere