RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Røyk er god butikk

Sist oppdatert:
Selv om myndighetene over store deler av den vestlige verden prøver å gjøre livet surt for tobakkprodusentene, levere selskapene rekordresultat. Les mer her
Store tobakkselskaper hadde et tøft år i 2005. Myndighetene innførte strengere regler for markedsføring av røyking og sigaretter. Høyere avgifter og en nedgang i antall røykere gjorde arbeidet for tobakkselskapene vanskeligere.

Likevel opplevde de tre største tobakkselskapene rekordhøy fortjeneste. Tobakkprodusentene økte omsetningen på at folk i fattigland gikk over til mer eksklusive merker. Videre økte prisene på tobakk i takt med økt avhengighet av nikotin.

Videre opp

Nå venter analytikerne at aksjekursene på tobakkselskapene vil stige videre i 2006, selv etter et rekordår i 2005. I fjor steg tobakkaksjene Altria Group 28 prosent på New York børsen, mens British American Tobacco og Japan Tobacco steg henholdsvis 52 og 49 prosent i fjor.

Venter på Kina

I 2005 innførte stadig flere nasjoner forbud mot røyking. I tillegg vedtok EU et forbud mot reklame av røyking og sigaretter.

Det er likevel i de fattige utviklingslandene Indonesia, Pakistan, Bangladesh, Iran, Ukraina og Russland at de store tobakkselskapene tjener penger. I Japan har imidlertid antall røykere gått ned for tiende år på rad.

Nå ser produsentene mot det store markedet i Kina.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere