RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Røykekampanjen godt likt

Sist oppdatert:
Åtte av ti sier de har lagt merke til røykekampanjen og stadig flere vil ha hjelp for å slutte å røyke. - Denne kampanjen bekrefter at gjentatte kampanjer er viktig og nødvendig, sier Bjørn-Inge Larsen, direktør i Sosial- og helsedirektoratet.

Tobakkskampanjen som Sosial- og helsedirektoratet lanserte i høst, gir resultater. En undersøkelse gjennomført i regi av direktoratet viser at nesten åtte av ti svarer "ja" på spørsmål om de har lagt merke til kampanjen.

Kampanjen ble lansert i slutten av oktober og så langt i kampanjeperioden har mellom 800 og 1000 røykere ringt Røyketelefonen hver uke for å få hjelp til å slutte å røyke. Det er tre ganger så mange som en vanlig måned.

Høstkampanjen fra Sosial- og helsedirektoratet var en helt annen kampanje enn det vi fikk se i januar og februar.

Historien om den internasjonale tobakksindustrien har engasjert mange. Særlig ungdom har latt seg engasjere av historien som brettes ut i kampanjefilmene og på nettsiden www.tobakkdreper.no. Kampanjeveven har hatt 120 000 unike brukere hittil. En gjennomsnittlig bruker har brukt omtrent fem minutter på besøket.

En omnibus-undersøkelse fra Norsk Statistikk viser at 61 prosent tror kampanjen vil få flere til å stumpe røyken, melder direktoratet. Hele 71 prosent tror den vil få færre til å begynne å røyke. Nesten halvparten av de spurte oppgir at de nå vet mer om hva tobakksprodukter inneholder enn før kampanjen. 54 prosent mener myndighetene bør gjøre mer for å forebygge tobakksskader. Dette er 12 prosent flere enn i januar.

- Denne kampanjen bekrefter at gjentatte kampanjer er viktig og nødvendig, sier Bjørn-Inge Larsen, direktør i Sosial- og helsedirektoratet. - Også denne gangen merker vi økt pågang fra folk som vil slutte å røyke. - Det mest oppløftende er at nesten en tredjedel av de som røyker mener kampanjen har økt sannsynligheten for at de kommer til å slutte, sier Larsen.

Nesten åtte av ti svarer "ja" på spørsmål om de har lagt merke til kampanjen (78 prosent). Ikke like mye som nyttårskampanjen, men den var enda mer omtalt i media, og hadde flere betalte kjøringer.

Nesten to tredeler (64 prosent) har et generelt godt inntrykk av kampanjen

Over to tredeler (71 prosent) tror kampanjen vil ha forebyggende effekt og gjøre at færre begynner å røyke. 64 prosent tror den vil få flere til å slutte.

Omtrent halvparten (48 prosent) sier at de har større kunnskap om hva tobakk inneholder etter å ha sett kampanjen. Bare rundt 25 prosent sa det samme om nyttårskampanjen (større kunnskap om hvilke helseskader tobakk gir)

Drøyt halvparten (52 prosent) mener det må gjøres mer for å forebygge tobakksskader. Økning fra nyttårskampanjen (42-44 prosent).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere