RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så mye mer forurenser privatflyene

Sist oppdatert:
Forsker: Privatjet er den desiderte klimaverstingen.

Nettavisen har i flere artikler omtalt Stoltenberg-regjeringens bruk av leiefly og helikopter i forbindelse med tjenestereiser i inn- og utland.

Totalt har 9 av 17 departementer benyttet leiefly og helikopter for mer enn 83 millioner kroner siden den første rødgrønne flertallsregjeringen ble innsatt i oktober 2005.

Jens og hans stab har alene flydd for mer enn 35 millioner kroner.

Også andre ministere har svidd av millioner på turer med leiefly.

Utenriksministeren har alene flydd for 31 millioner kroner i perioden 2005 - 2012, mens utviklingsministeren har to reist 56 ganger med privatfly og blitt fakturert for mer enn 11,5 millioner kroner i samme periode.

Tips? Kontakt meg på: Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

Leiefly fra Danmark
Statsministerens kontor (SMK) opplyser til Nettavisen at de har en avtale om leiefly med Air Alsie. Selskapet har sin base i Sønderborg, Danmark.

- Når det gjelder spørsmål om disponering av selskapets flyflåte må dette rettes til Air Alsie, sier seniorrådgiver Tor Borgersen ved Statsministerens kontor.

Direktør Henrik Terkelsen i det danske selskapet opplyser til Nettavisen at prisen på flygingene varierer ut fra reisens lengde.

Nettavisen får videre opplyst at regjeringen har en rammeavtale om bruk av Falcon 2000 fly.

- Vi har 20 fly i vår flåte, og alle leies ut privat. De kan stilles til disposisjon etter behov, og frakte fra til fire til 14 passasjerer, sier Terkelsen.

Han sier at de fleste flyene er stasjonert i Danmark, mens andre følger kundene dit de benytter flyet.

- Privatfly er klimaversting
Forsker Borgar Aamaas ved Cicero, Senter for klimaforskning, sier til Nettavisen at privatfly er den desiderte klimaverstingen innen transport.

- Privatfly har omtrent dobbelt så store utslipp som rutefly sett som kilo CO2 per personkilometer. Dette vil naturligvis avhenge veldig av om privatflyet er fullt eller halvfullt. Om det er halvfullt, er det enda verre. I tillegg kommer utslippene fra de turene privatflyet flyr tomt fram og tilbake, sier han.

Aamaas har regnet ut hvor mye mer det forurenser å benytte privatflyet Falcon 2000, sammenlignet med et normalt rutefly.

I Aamaas sitt regnestykke har han regnet på at flyet benytter 1200 liter flybensin i timen, og at flyet flyr på kerosen.

- Om det er kerosen flyet flyr på, så gir 1 liter drivstoff 2,5 kg CO2. For andre typer flybensin vil faktoren være omtrent den samme. Cruisefarten er på 851 km/t. Ved opp- og nedstigning vil farten være mindre. Basert på disse tallene vil utslippet for flyet være 3,5 kg CO2 per kilometer, sier han og legger til at utslippet må deles på passasjerene, besetning ekskludert.

- Om det er ti passasjerer, så er utslippet 350 g CO2 per passasjerkilometer. Dette er grovt regnet i overkant av det dobbelte i forhold til et normalt rutefly. Kabinfaktoren for rutefly ligger som regel på 70 - 80 prosent for en del ruter, sier han.

Les også: Eide og Støre fløy privatfly for over fire millioner i 2012

Tomme fly tur/retur?
Avstanden fra Sønderborg i Danmark til Gardermoen i Oslo er 553 kilometer. Dette betyr i verste fall at Air Alsie flyr en tom privatjet 1000 kilometer tur/retur når norske ministere skal på tjenestereise og benytter privatfly.

- Et grovt overslag viser da at det går med om lag 800 liter flybensin på strekningen Sønderborg - Gardermoen. Utslippet på en slik tur blir da cirka 1,9 tonn CO2 - én vei, sier Aamaas.

Informasjonssjef Trude Måseide ved Statsministeren kontor sier at de valgte å inngå rammeavtale med Air Alsie fordi selskapet er billigst og totalt sett har det økonomisk mest fordelaktige tilbudet.

- Til tross for at Air Alsie kom dårligere ut i forhold til reisevei, har de en moderne og ny flyflåte med lavere utslipp. Miljøhensynet kompenseres også ved kjøp av klimakvoter, sier hun.

Hun kan ikke svare på om flyene må fraktes fra Sønderborg til Gardermoen og tilbake etter leie.

- Dette kan ikke uten videre svares bekreftende. Det er ikke bare regjeringen som bruker Air Alsie. Flyselskapet brukes av flere, og vi har ikke oversikt over hvilke oppdrag Air Alsie har i for- og etterkant av våre reiser. Vi disponerer ikke et eget fly, men bestiller fly fra en flåte. Om flyselskapet må fly tur/retur vil altså avhenge av hvilke andre oppdrag de har, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere