RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thinkstock

Så mye søvn trenger du

Sist oppdatert:
Det er ingen åpenbar sammenheng mellom hvor lenge du sover og hvor uthvilt du føler deg.

(SIDE2): Uansett om du trenger 11 timer eller føler deg lys våken etter 5 timer med søvn, så trenger vi alle å sove.

For lite søvn sies å påvirke både utseendet og risikoen for å utvikle ulike sykdommer som for eksempel høyt blodtrykk og hjerteproblemer. Men hvor mye søvn er egentlig nok?

Sjekk søvnbehovet i ferien
For å få en peiling på ditt behov for søvn må du se på hvor mange timer du sover og hvordan du føler deg i flere sammenhengende dager - noe som kan være lurt å tenke over nå i ferietiden.

- Første dagen i ferien er det vanlig å sove ekstra lenge ettersom de fleste har et underskudd av søvn. Men etter at det har gått noen dager viser det seg hvor mye søvn man egentlig trenger, sier den svenske professoren Torbjörn Åkerstedt til Expressen.

Han er ansatt ved Stressforskningsinstitutet ved Stockholms universitet. Professoren forklarer at det ikke finnes noen klar sammenheng mellom hvor lenge du sover og hvor uthvilt man føler seg dagen etter.

Selv om du føler seg kvikk og rask dagen etter med bare noen få timers søvn, kan du likevel oppleve at du er utslitt og kjempetrøtt når helga kommer.

Videre sier han at noen mennesker bare er født med en større evne til å gjenopprette kroppen i løpet av natten og at noen fint derfor kan klare seg med 5-6 timer søvn.

LES OGSÅ:

Søvnkvaliteten påvirker
Det er umulig å gi noen fasitsvar på hvor mange timers søvn akkurat du trenger fordi søvnkvaliteten er vel så viktig, det vil si mengden av dyp søvn.

Man ser store individuelle forskjeller i undersøkelser som har blitt gjort, men for den voksne befolkningen ligger gjennomsnittet på rundt 7 - 7,5 timer per natt.

Alt mellom 6 og 9 timers søvn anses som normalt.

Alderen er med på å påvirke søvnbehovet og selv om det kan høres rart ut så trenger faktisk eldre mennesker mindre søvn enn yngre.

Ifølge den svenske avisen trenger en 20-åring drøyt åtte timer, mens en 60-åring kan klare seg fint med seks timers nattesøvn.

For å sove godt om natten anbefaler man å ha en regelmessig døgnrytme og at man unngår å ligge for lenge i sengen i våken tilstand.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere