RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Skjermdump (Youtube)

Sa noen trangt?

Sist oppdatert:
De uniformerte mennene gjør faktisk bare jobben sin. Se den elleville videoen nederst i saken.

Påskekøene har tatt seg opp flere steder i landet, og Statens vegvesen melder om tett og saktegående trafikk utover kvelden.

Her kan du følge med på trafikkmeldingene til Statens vegvesen.

Sitter du i en tettpakket bil med skrikende unger på vei hjem fra påskefjellet? Kjenner kanskje minstemanns rastløse føtter sparke intenst i seteryggen - i tillegg til at bilhjulene beveger seg altfor få meter i minuttet? Fortvil likevel ikke. Etter å ha sett den klaustrofobiske videoen fra metroen i Tokyo, vil påsketrafikken føles som en behagelig hjemreise på business class.

Effektivt, men ubehagelig
Japans hovedstad Tokyo danner sammen med Yokohama og Kawasaki verdens største byområde med over 37 millioner mennesker.

Med såpass mange reisende er hurtig og effektiv transport alfa og omega.

Japanernes løsning er garantert effektiv, men trolig en skrekkopplevelse for personer med klaustrofobi eller liten sans for ekstrem nærkontakt med andre mennesker.

Uniformerte betjenter med hvite hansker har nemlig som jobb å stappe passasjerer inn i allerede stinne vogner. På videoen kan du se hvordan japanere stuer seg sammen foran inngangsdørene, før betjentene går til verks og gjør jobben sin.

I videoklippet ser vi hvordan en betjent forsøker å presse passasjerer inn i en allerede overfylt vogn - uten hell. Først da to andre kollegaer ankommer og hjelper til med «menneske-tetrisen», faller bitene på plass.

På engelsk kalles yrket «pusher» og beskrives som en ansatt som arbeider med å dytte reisende om bord på toget i morgenrushet.

Ifølge japanske medier er det ofte 200 prosent flere passasjerer på togvognene enn den oppgitte kapasiteten, noe som gjør at det absolutt trengs ansatte som kan organisere og stable passasjerene på plass.

Dette gjør «pusheren»
* Før toget ankommer plattformen utfører de sikkerhetssjekk, samt passer på at passasjerene kommer seg trygt av og på.

* Rett før toget går veileder de passasjerer som ikke har funnet seg en plass, slik at de kommer seg inn i en vogn der det fortsatt er plass.

* Når dørene lukkes, sjekker de at ingen passasjerer eller bagasje sitter fast i dørene.

* Hvis noen passasjerer ikke har kommet seg helt inn på toget, presser de dem inn i vognen.

* De drar også av passasjerer som prøver å komme på togene når det er for sent, eller når toget er altfor fullt (!!).

* Etter at dørene har lukket seg holder de opp et flagg, en hånd, eller en lampe for å signalisere til togfører at det er trygt å reise.

Kanskje noe å foreslå for Ruter eller NSB?

Under kan du se hvordan en «pusher» arbeider:


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere