RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

Så raskt kommer resultatene

Disse fem endringene kan gi deg både en slankere og strammere kropp.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Å leve sunt behøver ikke være vanskelig. Med små steg kan du komme lenger enn du tror.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Kostholdsekspert Josefine Jonasson og treningsekspert Shirin Rågby Djavidi gir sine beste tips til bedre helse. Til Aftonbladet.se nevner de følgende:

1. RIKTIG INNSTILLING

Derfor er det bra: Har du ikke viljen, er det vanskelig å lykkes. Du må bestemme deg for å gå ned i vekt og ha tro på deg selv.
Derfor virker det: Bra innstilling gjør deg mer rustet til å takle motgang.
Så raskt ser du resultater: Det er ikke innstillingen som gjør at du går ned i vekt, men det er innstillingen som gjør at du ikke gir opp.

2. REGELMESSIGE MÅLTIDER

Derfor er det bra: Spiser du frokost, lunsj og middag hver dag får du en fast rytme med måltidene dine. Sjansen for å bli fristet av godteri minsker ved regelmessig inntak av mat. Du kan også
spise mellommåltider i tillegg til hovedmåltidene. Du vil også få mer energi med en slik fast måltidsrytme, men pass på å ikke spise mer enn du trenger selv om du har et regelmessig kosthold.
Derfor virker det: Du vil aldri gå kjempesulten, og gjennom å kontrollere matinntaket ved å spise til faste tider, vil du gå raskere ned i vekt.
Så raskt ser du resultater: Følger du eksempelvis tallerkenmodellen og spiser regelmessige, passe store måltider, vil du kunne merke resultater allerede etter en uke.

3. TALLERKENMODELLEN

Tallerkenmodellen er en enkel måte å fordele maten på til hvert måltid. Halve tallerkenen skal bestå av grønnsaker, en fjerdedel av protein og en fjerdedel av karbohydrater.

Derfor er det bra: Enkel måte å få et balansert kosthold.
Derfor virker det: Når du fyller halve tallerkenen med grønnsaker, sparer du på kaloriene og blir mettere på mindre energi. Du får også i deg mer kostfiber, som virker gunstig på fordøyelsen.
Så raskt ser du resultater: Etter en uke eller to. Om denne modellen gjør at du spiser mindre, vil du kunne se resultater tidligere. Vær også obs på å ikke bruke for store tallerkener, og bygg ikke maten i høyden.

4. «POWERWALKS»

Derfor er det bra: Enkel trening som alle kan gjøre. Gå lange turer, gjerne med staver. Er ikke bundet av treningssenter og åpningstider.
Derfor funker det: Raske gåturer fører til raskere forbrenning og høyere stoffskifte.
Så raskt ser du resultater: Går du flere ganger i uken, kan du komme til å merke forskjell etter en uke eller to, forutsatt at du også tenker på hva du putter i deg av mat.

5. STYRKETRENING

Mer muskler gir fastere kropp og høyere forbrenning - døgnet rundt.

Derfor er det bra: Du trener hele kroppen, blir sterkere og får mer definerte muskler.
Derfor virker det: Jo mer du trener, desto høyere blir forbrenningen. Muskler krever energi.
Så raskt ser du resultater: Styrketrening to ganger i uken kan gi raske resultater, kanskje allerede etter to uker.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere