RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Sannheten om shopping, penger og lykke

Sist oppdatert:
Side2s kvinnepanel forklarer deg sammenhengen.

(SIDE2): Den svenske idéhistorikeren Johan Nordberg har fått mye oppmerksomhet for sine teorier om at det er en klar sammenheng mellom penger og lykke.

- Om man har en god parrelasjon som faller sammen, og man blir singel og ulykkelig trenger man 50.000 ekstra i måneden for å oppnå samme lykkenivå som før, har han blant annet uttalt.

Les mer om det her: Penger = lykke

Side2s kvinnepanel tar denne uken opp sammenhengen mellom penger og lykke. De forklarer også en del menn, som kanskje trenger dette inn med t-skje, hvor shopping kommer inn i bildet i forbindels med lykke. Vårt kvinnepanel består som kjent av magasinet Womans frittalende redaksjon , og flere panelsaker fra dem ser nederst i artikkelen.

- Lykke er for meg noe som ikke har en direkte sammenheng med materialisme, og jeg synes faktisk det er helt på trynet at lykke skal ha en «prislapp». I så fall må jo fru «Spend-it», Victoria Beckham være den lykkeligste kvinnen på jord? sier moteredaktør Karoline Hestnes (29).

- Jeg blir mest lykkelig av fine stunder med familien. Gode matopplevelser kan gjøre meg yr av lykke. Det samme kan et glass god rødvin gjøre, særlig hvis det er lenge siden sist. Dessuten blir jeg lykkelig av å mestre noe nytt – for eksempel har jeg akkurat lært meg å strikke, og det er helt absurd hvor fornøyd jeg kan bli av sånne enkle ting, sier sjefredaktør Heidi Sinding-Larsen (37).

- Spiller ingen rolle om det er dyrt eller billig
Redaksjonssjef Lisbeth Skøelv (35) legger ikke skjul på at shopping er bra saker. Hun mener sågar at det kan ha en medisinsk effekt.

- Jeg blir ikke bare lykkeligere av å shoppe, jeg blir også friskere. Har jeg hodepine etter jobb, kurerer en tur i prøverommet på en klesbutikk rom regel det. Det spiller ingen rolle om det er dyrt eller billig når jeg er på et shoppingraid, da er det bare tilfredsstillelsen med å fylle opp poser og prøve det når jeg kommer hjem som betyr noe, sier Skøelv.

Moteredaktør Hestnes guider sine lesere til de beste kjøpene i hver utgave av Woman, men hvilket forhold har hun til shopping selv?

- Jeg har endret shoppingvaner de siste fem årene og er ikke lenger en impuls-shopper. Etter at jeg hadde full shoppingstans på alt av klær og tilbehør har forbruket mitt blitt mindre, og jeg har blitt mye flinkere til å spørre meg selv om jeg virkelig blir lykkeligere og får et bedre liv av å eie det eventuelle kjøpet. Naturlig nok er svaret ofte nei, sier hun.

Hun legger likevel ikke skjul på at shopping kan vekke en lykkefølelse i enkelte tilfeller.

– Jeg blir ikke lykkeligere av shopping generelt, men når jeg kommer over små eller store skatter i second hand-butikker og på loppemarkeder får jeg en god følelse som helt klart kan minne om lykke. Jeg synes at det er utrolig gøy med klær og ulike stiler og i de fem månedene hvor jeg hadde shoppestans ble jeg faktisk enda flinkere til å virkelig bruke garderoben min på nye måter. Gøy!

Mote roe ned med et glass vin
Både Karoline Hestnes og Heidi Sinding-Larsen har eksempler på motekjøp de senere har angret skikkelig på.

– Mitt største bomkjøp er en kåpe til 3000 kr som ikke er helt meg, men som ble «presset» på meg av selgeren i butikken. Jeg hater å shoppe i butikker hvor ekspeditøren henger over meg og ikke lar meg få tid til å titte i ro og mak, sier Hestnes.

- Jeg kjøpte en gang et veldig underlig bobleskjørt til over tusen kroner. Det hang innerst i skapet i mange år før det gikk til Fretex. I tillegg var det hvitt, - kjempepraktisk, med andre ord! , forteller Sinding-Larsen.

Hun avslører også at hun en gang kjøpte en dressjakke til 5000 kroner.

- Et så dyrt plagg har jeg verken kjøpt før eller siden, og etterpå var jeg så skjelven og full av adrenalin at jeg måtte sette meg på en bar for å ta et glass vin!

- Farlig i fylla!
Til tross for at menn statistisk sett ikke bruker mindre penger totalt på personlige ting, er det kvinner som gjerne ender opp som de stereotypiske shopperne. Noe som kanskje henger sammen med at de bruker mer tid på det, og at pengene gjerne går til dyr teknologi som enten gjemmer seg i en duppeditt eller under et panser.

– At mange kvinner liker å pynte seg og se best mulig både for seg selv, venninner og andre er da ingen hemmelighet. Dermed er vel shopping en direkte konsekvens av dette? Kanskje vi også er mer opptatt av at klærne skal fortelle noe om hvem vi er enn den vanlige mannen i gata? er Hestnes sin forklaring på hvorfor kvinner er mer opptatt av shopping.

Sinding-Larsen sier spøkefullt at det kanskje er tilsvarende som jegerrollen som menn gjerne tilegnes.

– Hehe, muligens er det rester av den steinalderske samlerrollen som kommer til overflaten her. Kall det for den kvinnelige versjonen av jaktinstinkt ...

Vi avslutter dagens kvinnepanel med en uttalelse fra sjefsshopper Lisbeth Skøelv. Hennes entusiasme er nok inspirerende for mange som har fått lønn i dag, og samtidig fjerner hun all tvil om at det ikke er mulig å shoppe etter at butikkene har stengt.

- eBay gjør jo at vi kan være lykkelige hele døgnet. Shopping rundt midnatt er helt klart undervurdert - men farlig i fylla! Når man i tillegg går rundt i spenning og venter på forsendelsen fra det store utland, blir det litt som å få pakker hele året. Og når de endelig kommer i postkassa har vi helt glemt hva de kostet også. Genialt.

Flere saker fra Side2s kvinnepanel

Om Ole Klemetsen: - PR-stuntet fra helvete
Om pornodebatten: - Porno er et nyttig redskap for å bli kåt

Om Anna Anka: - Mannen skal jaggu tilfredsstille også
Om slanking: Slanking = livsgledesabotering
Om «Pia og Jasmin»: - Pia er som en mini-Sonja

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere