RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS Braathens får konkurransebot

Sist oppdatert:
Konkurransetilsynet har i dag varslet SAS Braathens om at de vil få et overtredelsesgebyr for underprising på ruten mellom Oslo og Haugesung. Flere gebyrer kan komme
Konkurransetilsynet har varslet SAS Braathens om at det er aktuelt å gi et overtredelsesgebyr fordi selskapet har misbrukt sin dominerende stilling på ruten mellom Oslo og Haugesund, meldr tilsynet i en pressemelding onsdag.

Tilsynets mener SAS Braathens har satt prisene så lavt på denne ruten at de ikke dekker egne kostnader. Dette har blant annet ført til at Coast Air sluttet å betjene ruten.

Ved utmåling av overtredelsesgebyret vil tilsynet ta i betraktning at overtredelsen har hatt kort varighet og at flyruten mellom Oslo og Haugesund er et forholdsvis lite marked. Gebyret vil derfor ikke overstige 20 millioner kroner, opplsyer tilsynet.

Gebyret vil bli utferdiget under den nye konkurranseloven av 1. mai 2004 for det blr forbudt med å misbruke dominerende stilling i markedet. Etter den tidligere konkurranseloven var misbruk av dominerende stilling ikke forbudt.

Coast Air stoppet sin rute 13. juni 2004.

SAS Braathen har frist til 17. januar 2005 med å gi merknader til Konkurransetilsynets vurdering. Etter dette vil Konkurransetilsynet fatte vedtak i saken. SAS Braathens vil kunne bringe et eventuelt vedtak om overtredelsesgebyr inn for domstolene.

I arbeidet med denne saken har Konkurransetilsynet brukt dokumenter og annet materiale som ble beslaglagt under bevissikringen hos SAS Braathens i juni 2004.

- Konkurransetilsynet undersøker fortsatt om tilsvarende underprising har funnet sted på andre flyruter i Norge. Det er foreløpig for tidlig å konkludere om hvorvidt dette er tilfelle, skriver tilsynet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere