RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS raser på børs

Sist oppdatert:
Flyproblemene fører til at milliardene renner ut av hardt rammede SAS.
SAS-aksjen gjorde et stupdykk på Oslo Børs etter åpningen mandag. Det var storproblemene med de ulykkesrammede Dash 8 Q400 som førte til kursraset. Investorene er nå bekymret over hvordan problemene vil smitte over på inntjeningen til selskapet.
NA24 - din næringslivsavis
Etter noen minutters handel var SAS-aksjen ned hele 8,3 prosent, noe som verdsatte SAS-selskapet til 14,6 milliarder på Oslo Børs. Etter ytterligere minutter dro imidlertid aksjekursen til SAS seg noe opp igjen. Likevel ble verdier på 1,3 milliarder kroner radert bort av SAS-verdien i morgenhandelen etter dagens børsåpning.

Kan halveres SAS kan oppleve et skikkelig ras i sin inntjening som følge av skandalen rundt Dash-flyene. Ifølge den danske avisen Børsen kan beslutningen om å sette samtlige av de 27 flyene ut av drift koste selskapet mellom 600 og 900 millioner danske kroner.

Etter tre haverier på mindre enn tre måneder er imidlertid flyanalytikerne enige om at beslutningen til SAS-ledelsen er riktig.

- De er tvunget til å sette Dash-flyene på bakken for å overleve. Men beslutningen kan mer enn halvere SAS-resultatet for året, avhengig av hvor lang tid det tar før selskapet skaffer erstatningsfly, sier ABG Sundal Colliers analytiker Lars Heindorff til selskapet Børsen.

SAS anslår selv at den negative effekten av Dash-ulykkene vil bli på mellom 300 og 400 millioner svenske kroner for resten av året. Estimatet tar med de planlagte tiltakene og svakere sesongmessig etterspørsel.

Ingen flere på bakken Den canadiske flyprodusenten Bambardier har informert sine andre kunder om Dash-problemene til SAS. Likevel har ingen andre flyselskap besluttet å sette sine fly på bakken på grunn av SAS-ulykkene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere