RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Nils Collett Vogt (NA24)

SAS-tabben som skapte Norwegian

Sist oppdatert:
- Hadde ikke SAS kansellert denne avtalen, hadde ikke Norwegian sett ut som det gjør i dag, sier Kjos.

I 2001 overtok SAS gamle ærverdige Braathens. Noe av det første SAS og toppsjef Jørgen Lindegaard gjorde var å kansellere kontrakten Braathens hadde med Bjørn Kjos og Norwegian som driftet gamle Fokker 50-fly for Braathens hovedsaklig på Vestlandet.

Det var Davids kamp mot Goliat, det var knøtten Norwegian mot det store statlige loyalitetsprogramsmonsteret SAS.

Søndag starter NA24 sin nye serie med et stort og omfattende intervju av landets viktigste, mektigste og mest kjente næringslivsledere. Først ut er Bjørn Kjos

Få hadde troen på at Norwegian og Kjos skulle lykkes. Det var jo tross alt ikke lenge siden milliardæren Olav Nils Sunde hadde gått konkurs med Color Air og tapt nesten en halv milliard kroner. Klarte ikke Sunde det, da ville ingen klare det.

- Norwegian hadde ikke eksistert
Braathens-avtalen var god butikk for Norwegian og genererte årlig en god del millioner på bunnlinjen.

- Det var en butikk som gikk bra, sier Bjørn Kjos til NA24.

Kanselleringen av avtalen er en av de mest kostbare avgjørelsene SAS noen gang har gjort.

- Hadde ikke SAS kansellert avtalen hadde ikke Norwegian sett ut som det gjør i dag, sier Kjos.

- Det må jo ha vært den mest kostbare avgjørelsen SAS har gjort noensinne?

- He, he. Det er jo også en måte å se det på ja, sier Kjos.

Markedsverdien til SAS har de siste 10 år falt med nesten 10 milliarder kroner og nå har begge de to selskapene en markedsverdi på rundt 2,5 milliarder kroner hver.

Les også: Låner 100 ganger mer enn han eier

- Spanair-konkurs bare en forsmak
Fredag kveld annonserte imidlertid SAS at Spanair som de eier rundt 10 prosent i gikk konkurs og SAS risikerer å tape 1,5 milliarder kroner. Totalt har Spanair-investeringen kostet SAS opp mot 10 milliarder kroner.

- Jeg er redd dette bare er en forsmak for selskaper som flyr i konkurranseutsatte markeder med gamle fly og høy kost, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NA24 sent fredag kveld.

«SAS gjennomfører nedskrivning på 1,7 milliarder svenske kroner – likviditetseffekten begrenses till 200-300 millioner svenske kroner», skriver SAS.

Les mer: SAS-datter konkurs

Onsdag skrev NA24 om at Norwegians ordre på over 200 fly kunne være dødsstøtet for SAS.

SAS' hovedproblem i forhold til konkurrenten, er at de sliter med en flyflåte som det rett og slett er mye dyrere å sende hit og dit.

Les mer: - Kan ha gitt SAS dødsstøtet

SAS har i tillegg andre og finansielle problemer.

De sliter med tøffe og fraksjonerte fagforeninger som ikke gjør livet lettere for SAS-sjefene. I tillegg har noen av de største aksjonærene Norge, Sverige og Danmark signalisert at de ønsker å selge selskapet, noe som dermed medfører at de sliter med en svak eierstruktur.

Les også: Kjos vil halvere billettpriser

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere