RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Satser på enorm radioreklame-vekst

Sist oppdatert:
Styreleder Per Axel Koch (bildet) i Kanal4 tror at norsk radioreklame kommer til å øke med flere hundre millioner kroner i løpet av få år. Mediedirektør Helge Onsum tror han kan få rett.

Fra nyttår er det to store aktører som kommer til å dominere det kommersielle radiomarkedet, i tillegg til storbyradioen Radio 1.

Både P4, som har fått P5-konsesjonen til mindre gunstige vilkår enn tidligere, og nykommer Kanal4 mener de skal klare å innta en ledende posisjon.

- P4 har sagt at de akter å beholde sin nummer 1-posisjon. Det er ikke plass til at 2 blir 1. Vi har tenkt å sørge for at de ikke klarer det. Det er vel der den største spenningen ligger for neste år, sier Koch til Propaganda som mener at hovedkonkurrenten P4 har lagt opp til et risikabelt løp med fortsatt høye kostnader og stor programproduksjon i 2004.

Det sentrale spørsmålet er imidlertid om ikke begge radiokanalene vil få en tøff fremtid i eteren. Per i dag er reklamemarkedet, som begge henter sine inntekter fra, for lite til å finansiere store organisasjoner og kostbare produksjoner.

Mediedirektør Helge Onsum i Carat tror radioreklamemarkedet ender opp på rundt 370 millioner kroner i år. En sum som altså skal deles i to, med en andel som forsvinner til Radio 1 og de kommersielle lokalradioene. P4 alene brukte rundt 200 millioner kroner på å lage radio i 2002.

- Radiomarkedet har vært labert de siste årene. Radio som markedskanal har nok lidd mer enn andre under de dårlige markedsforholdene. Det er kanskje et paradoks siden radio er et rimelig, hurtig og enkelt medium, men mange aktører har definert det som et marginalt medium og heller prioritert avis og TV, opplyser Onsum.

Koch har sterk tro på en betydelig fremgang i årene som kommer.

- Jeg tror det er plass til to store, kommersielle radiokanaler i Norge. Lytting på kommersiell radio har ikke flyttet seg noe særlig på lenge, og i fremtiden vil vi nok kapre endel fra NRK, sier han og mener økt lytting vil legge grunnlaget for en økning også kommersielt.

- Radioreklame-andelen i fjor lå på 3,4 prosent i fjor. I Europa er snittet seks prosent. Hvert prosentpoeng har en verdi på rundt 100 millioner kroner, anslår han.

Han mener årsaken til at Norge ligger langt etter land i Sentral-Europa som for eksempel Belgia, er at lyttermønsteret har stivnet.

- NRK har mest public radio-lytting i hele Europa, og P4 har hatt monopol på kommersiell allmennkringkasting. Det blir for dårlig konkurranse. Ikke minst for de politiske myndigheter er det viktig at de nye radiokonsesjonene blir en suksess.

- Hvis de to store radiokanalene virkelig har intensjoner om å selge radioreklame og ikke konsentrere seg om alt mulig annet, tror jeg det kan være realisme i anslagene, sier Helge Onsum.

Han mener radio kommersielt sett har levert underproposjonalt i forhold til hvor mange nordmenn som faktisk lytter daglig.

- Jeg er noenlunde på bølgelengde med Koch. Vi i Carat har ikke gjort ferdig prognosene for neste år, men tror innen utgangen av 2005 at radio vil omsette for minimum 500 millioner kroner, sier Onsum. Det vil i tilfelle være en økning på 130 millioner kroner på kun to år.

- Seks prosents markedsandel er kanskje noe i overkant. Han er optimistisk, men ikke nødvendigvis urealistisk, mener mediedirektøren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere