RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Schibsted inn i bredbåndsselskap

Sist oppdatert:
Schibsted satser på bredbåndselskapet iVisjon i Kristiansand. – Vi skal bli det ledende innholdsselskapet på bredbånd i Norge, sier iVisjon-sjef Øyvind Klausen.

Schibsted Multimedia har sikret seg 16,67 prosent av aksjene. iVisjon leverer høyhastighets Internett, tradisjonelle TV-kanaler, filmer på bestilling og redaksjonelt innhold til bredbåndsnett.

Før emisjonen var selskapet eid likt av regionavisen Fædrelansvennen og Agder Energi. Eierskapet er nå utvidet ved at Sørlands-selskapet har gjort en rettet emisjon mot Schibsted.

iVisjon har kontor i Kristiansand og har siden lanseringen i oktober 2002 fått nærmere 1000 kunder. Kundene har tilgang til fast oppkoblet høyhastighets Internett på PC, interaktiv TV med tilgang til et stort spekter av TV-kanaler, direkte valg av spillefilmer, lokalt nyhetstilbud og TV-spill.

- Det betyr veldig mye å få Schibsted inn på eiersiden. Det innebærer at vi får tilgang til et stort nettverk med en meget kompetent eier som vil være med å arbeide aktivt for at vi skal få utvidet konseptet vårt, sier Øyvind Klausen, sjef i iVisjon, til Propaganda.

Han forteller at de til å begynne med kun hadde et lokalt fokus på Sørlandet, men har nå vridd på strategien.

- Det vi har skapt her nede skal kopieres og implementeres andre steder. Nå har vi det eiermessige på plass og er i konkrete forhandlinger flere andre steder i Norge. Det er generelt sett betydelig etterspørsel etter tjenester og produkter blant eiere av bredbåndsnett, sier Klausen som ikke vil gå inn på hvilke partnere de er i samtaler med.

Mens den ene eieren Agder Energi, står for intrastrukturen og den tekniske leveransen til iVisjon som i dag kun består av tre personer, vil sørlandsselskapet søke å samarbeide med både mediepartnere og infrastruktur-leverandører andre steder i landet.

Kundesupport og selgerne er flyttet over fra iVisjon til Los, markedsselskapet til Agder Energi.

Klausen mener at både sammensteningen på eiersiden og bredden i innholdet gjør at selskapet kan gjøre suksess mange steder i landet. Målet til iVisjon er 20.000 abonnenter, det vil si en 20dobling, i løpet av fem år.

- Tradisjonelt har det vært en motsetning mellom infrastruktur og innholdsdelen, Vi mener å ha løst flokene. Nå blir vi et majoritetseid medieselskap. Innhold på bredbånd er medievirksomhet, slår iVisjon-sjefen fast.

Hittil har selskapet gjort det svakt økonomisk. I oppstartsåret 2001 var omsetningen 48.000 kroner og resultatet før skatt minus 1,65 millioner kroner. I fjor tapte selskapet 11,45 millioner kroner på en omsetning på 1,15 millioner kroner.

- Vi har til nå hatt et utviklingskonsept som vi for alvor går ut med i markedet nå. Det har vært med begrenset inntekter og store utgifter til nå, erkjenner Klausen.

Til en snittpris på 500 kroner måneden, avhengig av hastigheten på tilkoblingen, får kundene av iVisjon tilbud om både bredbåndstilkytning til PC-en og TV-tilkobling. Selskapet benytter seg av både fiberoptikk fra Agder Energi pluss ADSL-aksess, og iVisjon-sjefen opplyser at kundene fra nyttår vil få tilbud om telefoni i samarbeid med Ella kommunikasjon.

Han hevder at selskapet greier å levere 100 Mb/s til husstandene ved hjelp av fiberaksessen. Dermed vil selskapet blant annet konkurrere med tilbudet til Lyse Tele i Stavanger, det er sannsynlig at iVisjon vil følge regionsavisene nordover, enten det er i Stavanger, Trondheim, Bergen eller Oslo. Klausen vil imidlertid ikke røpe noe av den geografiske satsingen fremover.

- Våre abonnenter er spredt over hele Agder, og vi har skaffet oss rettigheter på TV-visning av både Canal Plus og Visat-kanaler. Vi mener at vår bredde på TV-tilbudet er et av våre sterkeste konkurransefortrinn, sier sørlendingen som satser på å blir et alternativ til Telenor både på Internett- og TV-siden, i tillegg til å utfordre Telenor-utfordrerne UPC (kabel-TV) og Viasat (satellitt).

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere