RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Schibsted satser knallhardt på bredbånd

Sist oppdatert:
- iVisjon er et ledende bredbåndsselskap i Europa, mener direktør Knut Falchenberg i Schibsted som har puttet fem millioner kroner inn i sørlandsselskapet.

Mandag skrev Propaganda om sørlandsselskapet iVisjon som har fått frisk kapital fra Schibsted for å satse regionalt og nasjonalt med sine innholdskonsepter.

Selskapet har eksistert et par år, med Agder Energi og Fædrelandsvennen på eiersiden, og nå er Schibsted kommet inn gjennom en rettet emisjon som gir medieselskapet 16.67 prosent eierandel. Det største børsnoterte selskapet i Norge putter fem millioner kroner på kontoen til iVisjon, som etter at de overførte salg og kundesupport til et annet selskap (Los), som tilhører Agder Energi, nå består av kun tre ansatte.

På to år har sørlendingene svidd av rundt 13 millioner kroner i investeringer (minus 11,45 millioner i fjor).

Schibsteds inntreden priser bredbåndsselskapet til rundt 30 millioner kroner.

- Vi har fulgt eierskapet til iVisjon gjennom Fædrelandsvennen og er imponert over hva de har fått til. Selskapet ligger langt fremme i europeisk sammenheng, mener direktør i Schibsted, Knut Falchenberg.

Han har vært på rundreise i Europa for å sjekke ut bredbåndsmarkedene og sier han ikke har funnet noe liknende. iVisjon er et innholdsselskap som akter å realisere det som mange har ansett som en hype, nemlig konvergente tjenester. Selskapet baserer seg på å levere innholdstjenester inn i stua til folk, både på TV-en, PC-en og på telefon gjennom fiberdistribusjon.

Med hjelp av infrastrukturselskapet Agder Energi har det til nå kun blitt 1.000 abonnenter som har benyttet seg av tjenestene til iVisjon i Agder-fylkene. Målet er 30 prosent dekning av husstandene i begge Agder-fylkene innen fem år.

Dermed vil kraftselskapet Agder Energi og iVisjon bli seriøse utfordrere til tradisjonelle infrastruktur- og tjenesteselskap som Telenor (TV og Internett/bredbånd).

- De baserer seg på fiber inn i stua og er et innholdsselskap for bredbånd med veldig avansert løsninger innenfor områdene nett, TV, telefoni og tjenester som program-on- demand, sier Falchenberg som sier det ikke er tilfeldig at Schibsted entrer bredbåndsmarkedet via kraftselskapene.

- Det er klart vi må begynne et sted. Energibransjen er interessant, selv om vi befinner oss på et veldig tidlig stadium i utviklingen. Hvem som blir partnere og konkurrenter over tid, er ikke klart. Uansett vil det være naturlig at flere medieaktører samler seg i disse små markedene. Norge er et svært lite marked, sier han.

Rettighetsproblematikken på bredbåndsinnhold er et område der mange aktører kan bli tvunget til å søke sammen. For Schibsted er det viktig å finne sikkerhetsløsninger, konsepter og kontrollmuligheter som når helt frem til brukerne. Dette dreier seg ikke bare om å dra til Hollywood og kjøpe rettigheter til innholdet, mener Schibsted-direktøren.

For Schibsted vil nedlagsfeltet for bredbånd bevege seg utover Norges grenser. Eksport av iVisjons teknologi og konsepter vil skje i andre land i Skandinavia, først og fremst Sverige.

For noen år siden var Falchenberg og Schibsted svært opptatt av mobilmarkedet, nå er det bredbånd som gjelder.

- Det gjelder å kjøpe seg inn i de selskapene som er kommet i gang på disse områdene og hvor det tar lang tid å kopiere konseptene. De tekniske løsningene og de mange leddene som iVisjon har utviklet, gjør at de ligger svært langt fremme i europeisk sammenheng, hevder Schibsted-direktøren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere