RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Seilbåt med utsikt

Sist oppdatert:
Sunbeam 34 kan styres fra salongen, perfekt for seilas under norske forhold. Se bildene!

Østerrikske Sunbeam er Mellom-Europas svar på Hallberg Rassy og Najad. Designmessig har ikke båtene vært blant de sprekeste, men verftet satte ut en ny kurs i 2005 med flaggskipet på 53 fot. Den ble nominert til Årets båt i fjor.

Gjør som Najad
Nå har verftet fått en ny 34-foter på vannet, og den er skikkelig interessant sett med norske øyne. Båten har mye til felles med Najad 355, som er så etterspurt at verftet har doblet produksjonen. Som Najad 355 har også Sunbeam 34 lagt stor vekt på seilegenskapene, uten at det har gått utover finish, komfort og design.

Rask
Båten har moderne linjer med lang vannlinje. Forskipet er spist. Dette gir bedre seilegenskaper, men stjeler litt av plassen under dekk. Maksimalbredden er moderat, men båten holder bredden nesten hele veien bak til hekken. Det gir volum under dekk og økt stabilitet.

Sunbeam 34 har en 105 prosent fokk som gjør den kjapp å skjøte inn etter et slag. Storseilskinnen sitter på hyttetaket.

Med 6 tonns vekt, så er ikke båten noe lettvekter, men to av disse tonnene sitter som bly i kjølen.

Mye lys
Sunbeam 34 er nesten en dekksalong-båt. Vinduene i forkant av hytta gir såpass utsyn at det er fult mulig å styre båten fra salongen via autopilot. Båten vil også få en vindsjerm av glass slik Najad og Hallerg Rassy er kjent for. Flott for nordiske forhold.

Det er mye vinduer og luker i båten. På babord side er det hele fire store vinduer i skrogsiden.

Båten har en klassisk to lugars løsning under dekk. Toalettet er digert, med egen dusj. Akterkabinen er på tvers. Kartbordet er en del av salongen på Hanse-vis.

Ikke alt for dyr
Båten har en lang utstyrliste, og den er nesten er ferdig fylt ut fra verftet. Det ser du ikke så ofte! Du bør plusse på varmeapparat, seilinstrumenter, autopilot, og eventuelt teakdekk.

Prisen starter på rundt 1,3 millioner levert fra verft. Den første norske kunden har allerede signert kjøpekontrakten, allerede før den første båten er kommet på vannet.

Les mer og se flere bilder av båten hos Seilas!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere