RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Selg ved å gi kunden forakt

Sist oppdatert:
Hvem bryr seg om hva kunden vil ha? Harry Potter skapte fenomalt oppstuss ved å gi inntrykk av at bøkene var vanskelige å få tak i.

Kunden er ikke kongen. En gang ble den britiske stjernekunstneren Damien Hirst spurt om hvordan kunder kunne være interessert i å kjøpe dissekerte sauer lagt på formalhydrid eller installasjoner laget av munnstykkene på sigaretter. "Hvem bryr seg om hva de vil ha? De vil kjøpe det du gir dem." Svarte Damien Hirst.

Stephen Brown mener dette er beskjeden å gi markedsføringsbransjen, skriver Financial Times i bokanmeldelsen av boken: "Free gift inside. Forget the customer: Develop market ease."

I årtier har markedsføring handlet om at den eneste måten å selge på er å være kunde-fokusert. Målet har vært å gi kundene glede, tilfredsstillelse og forføring, tuftet på idéen om at kunden er kongen. Markedsføringsmenneskenes jobb har vært å dyrke frem den idéen.

Brown hevder at markedsføring kun handler om å selge. Gjennom tusener av salgstelefoner har hver kunde blitt markedsføringsekspert, noe som har gjort markedsføring til en parodi på seg selv.

Brown påstår at det gjelder å spille "hard to get". I stedet for å behandle dem med ære, skal du behandle dem med forakt. Kundene vil elske det som er vanskelig å få tak i. Kunden skal desorienteres. Markedsføring sentreres rundt å erte kunden: "Tease". Det står for trickery, exclusivity, amplification, secrecy og entertainment.

Å nekte kunden øker lysten og behovet. Brown mener Madonna klarer å leke med publikum med sin konstante image-endring. Hvis du gjør det som forventes, stagnerer du. Å ikke gjøre det forventede, er måten å selge til sofistikerte kunder.

Det beste eksempelet er Harry Potter, som ble markedsført på fravær. Det ble sagt at boken ble forsøkt stjålet og ble låst ned i en godt bevoktet safe. Man fikk idéen om at Harry Potter-bøkene var sjeldne. Poenget er at markedsføring for produktet ikke er nok. Nå må markedsføringene også bli markedsført.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere