RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jan Morten Frengstad (Østlendingen)

Sendte ut fødselsnummeret til 5000 kunder på e-post

Sparebanken Hedmark har kommet i skade for å sende ut en e-post med opplysninger om 11.000 kunder til 75 personer i 61 bedrifter.

For 5000 kunder ble også fødselsnummeret eksponert, skriver Hamar Dagblad.

Banken har selv varslet Datatilsynet og kundene om hendelsen, opplyser banken i en pressemelding onsdag ettermiddag.

- E-posten ble ved menneskelig svikt sendt til bedriftene i forbindelse med en invitasjon til et kundearrangement i januar. Opplysningene lå i en bakenforliggende og umerket arkfane i et Excel-dokument. Meldingen inneholdt navn, organisasjonsnummer, adresser, telefonnummer og engasjementsstørrelse, sier bankens informasjonsdirektør Siv Stenseth.

- Har slettet informasjonen
Hun sier videre at en våken medarbeider i banken raskt oppdaget hva som hadde skjedd.

- Banken tok direkte kontakt med mottakerne og ba dem slette Excel-arket, hvilket er bekreftet utført. De som mottok e-posten er kunder vi kjenner godt. De viste stor forståelse for nødvendigheten av å rydde opp i den uheldige situasjonen banken var kommet i. Vi er takknemlige for at de bidro til å fjerne den informasjonen som beklageligvis kom ut av huset, sier Stenseth.

Hun legger til at Datatilsynet har bedt banken – i henhold til personopplysningsloven – om å informere de 5.000 kundene som har fått fødselsnummeret sitt utlevert.

- Derfor har vi nå tilskrevet alle kundene og orientert dem om hendelsen. Vi har også valgt å informere de som ikke fikk sitt fødselsnummer utlevert. Vi tenker at det er viktig også for disse kundene å kjenne til at det er gått ut kundeopplysninger om dem, sier Stenseth.

Lang tid siden det skjedde
Det er snart et halvt år siden informasjonen ble sendt ut fra Sparebanken Hedmark. Først nå går banken ut offentlig og forteller om det som har skjedd.

- At det er gått noe tid fra hendelsen inntraff til vi nå informerer kundene, har sammenheng med at vi ønsket å ta Datatilsynets vurderinger med i betraktning før vi gjorde ytterligere tiltak. Vi fikk tilbakemelding fra Datatilsynet den 31. mai om at de nå anser saken som avsluttet, sier Stenseth.

Hun understreker at det som har skjedd er et rutinebrudd og at slik selvsagt aldri skal skje.

- Vi beklager at disse opplysningene gikk ut og vi ønsker å formidle til våre kunder at vi ser alvorlig på saken. Vi har nå revidert våre rutiner for å forhindre at noe lignende skjer igjen, sier Stenseth.

Les flere saker i Hamar Dagblad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere