RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser 30 prosents oppside i Aker Yards

Sist oppdatert:
Den anerkjente CAR-analytikeren Gunnar Holen anslår oppsiden for Aker Yards-aksjen til 30 prosent. Han setter kursmålet til 125 kroner
- Alt i alt tror vi det er grunnlag for en inntjening på nivå med dagens de kommende år og muligheter for ytterligere bedring senere spesielt hvis Euro/ $ forholdet bedrer seg. På den bakgrunn ser vi en oppside på vel 30 prosent og setter kursmål på 125 kroner, skriver Holen i analyseselskapet CAR.

Han karakteriserer Aker Yards-tallene som gode, men mener at selskapet kom med uforståelig svak guiding.

Aker Yards guider nå på en årsomsetning på 11-12 milliarder og en EBITA-margin på 3. tallet. Det høyste nivået i denne guidingen, 3,9 prosent, innebærer et fall til en EBITA-marginen i andre kvartal på 2,6 prosent.

- Hvorfor EBITA-marginen skal falle så mye skjønner ikke vi. Spesielt ikke når det er ingen grunn til å forvente redusert aktivitet for Cruise og ferge segmentet i annet halvår som en følge av oppstart av arbeid på midtseksjonen til Enchancement of the Seas og at segmentet da fremdeles vil jobbe på samme hovedoppgaver; Color Line Superferge og Ultra Voyager skip. Masa Yards maktet i Kværner tiden en rekke ganger å overskyte sin guiding, skriver Holen til sine kunder.

CAR forventer en EBITA-margin for året på 4,3 prosent noe som innebærer en EBITA-margin i annet halvår på 3,4 prosent. Vårt EPS-estimat havner på 12,6 kroner.

Basert på dette handles aksjen til en P/E på 8 som virker rimelig, mener Holen.

Oppsummering:

Anbefaling: Kjøp Kursmål: 125 kroner
Analysehus: CAR
Dato: 27. august 2004

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere