RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser på splitting av Frontline

Sist oppdatert:
Frontline vurdere nå å splitte rederiet for å få frem ytterligere verdier. De ser på en organisering av selskapet i to selvstendige deler, for to ulike investorgrupper
Dette er det siste utspillet i en rekke signaler det siste året om at de ønsker mer uttelling for verdiene i selskapet utover stålverdiene.

- Vi ønsker en struktur hvor investorene er villig til å betale mer enn net asset value, sier Tor Olav Trøim i Frontline til iMarkedet fra New York i ettermiddag norsk tid.

Trøim er i New York for å presentere Frontline og Golar LNG på meglerhuset Lehman Brothers årlige energikonferanse. Det er i dagens presentasjonsmateriale at den nye strukturen som kan innebære en splitt av selskapet skisseres.

Ifølge den skissert strukturen vil Frontline deles i to deler, et skipseiende struktur og en driftsdel.

- Det vi har sagt tideligere er at vi ser på måten å strukturere et shippingselskap på, og ser da på lignende strukturer til det man i dag har innen hotell, fly og andre bransjer, sier Trøim.

- Slik det er skissert ser det ut til at man ønsker å skille rederiet i to deler, med en driftsdel og en skipseiende del?

- Chartet viser det, og det er det vi ser på, sier Trøim fra New York.

Modellen skisserer et skipseiende selskap 'Frontline Shipping', som skal finansieres av avkastningsfokusert investorer, det være seg gjennom junk bonds, tyske KG’er, finansielle leaser eller andre høyt girede finansieringsformer. Målsetning er å giret opp eierselskapet maksimalt for utdeling av overskuddlikviditet til aksjonærene, det kan dreie seg om 6 dollar eller mer, skal en tro tidligere signaler fra Frontline.

Driftsdelen Frontline Ltd skal leie skipene på lange kontrakter fra Frontline Shipping, og ha dagens eierstruktur, men uten gjelden som blir liggende i Frontline Shipping. Det vil gi et risikoorientert selskap, hvor aksjonærene vil et et helt rent spill på tankmarkedet uten hensyn til stålverdier og utviklingen i rentemarkedet.

Det er ikke mer enn en uke siden Frontlines adm. direktør skisserte mulig salg av bråte VLCC'er og suezmax-tankskip til det tyske KG-markedet, som kunen frigjøre over 300 millioner dollar på noe sikt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere