RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser videre fall i tankratene

Skipsmeglerhuset Fearnleys forventer at supertankerratene vil falle videre på kort sikt, og antallet ledige VLCC'er den neste måneden er skyhøyt
Sist oppdatert:
Det går frem av Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Ratene har også fortsatt å falle etter nyttår, og ifølge Fearnleys sluttes det nå på worldscale 72,5 fra den Arabiske Gulf til Japan, som er ned 25 poeng siden deres rapport i romjulen. Vestover er ratene nå nede i ws 70 , et fall på 17,5 poeng.

- Denne trenden er ventet å fortsette, men mer motstand fra rederne bør vise seg nå lastene for slutten av januar begynner å komme i markedet, skriver skipsmeglerhuset i rapproten.

Det er nå et skyhøyt antall ledige VLCC'er ventet i Gulfen de neste 30 dagene, totalt 72 ifølge Fearnleys anslag. Det er det høyeste på ett år.

Fearnleys har nedjustert ytterligere sine anslag for 12 måneders timecharterrater, ned fra 80.000 dollar pr. dag til 70.000 dollar pr. dag for VLCC'er, og 55.000 til 50.000 dollar dagen for suezmax-tankskip.

Suezmax-ratene har holdt bedre over romjulen og nyttårshelgen som følge av grei aktivitet i Vest-Afrika. Ratene holder fortsatt stand rett over ws 200-nivået i Vest-Afrika og det Indre Middelhav, ned fra henholdsvis ws 220 og 230.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier fire suezmax'er som i hovedsak er sikret på lange kontrakter med profittdeling ved høye rater.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere