RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Jørgen Berge/Nettavisen og Anfo)

Setter ikke ned prisen selv om du må ta buss

Sist oppdatert:
- Vi har ikke diskutert det, opplyser Flytoget.

På grunn av vedlikeholdsarbeid er Oslo S stengt for omtrent all togtrafikk de neste seks ukene. Dermed må titusenvis av passasjerer hver dag ta buss på deler av reisen.

Men selv om reisetiden blir lengre og kundene ikke får det de betaler for, setter verken Flytoget eller NSB ned billettprisen.

- Vi tar 170 kroner fra Oslo til Gardermoen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Lena Nesteby i Flytoget til Nettavisen.

Hvordan rammes du av stengningen på Oslo S? Tips oss på vaktsjef@nettavisen.no

- Vi har ikke diskutert det
170 kroner er det samme som det ellers koster når flytoget tar deg til hovedflyplassen. Men nå må du ta buss til Lillestrøm, og så flytoget derfra til flyplassen.

- Har dere vurdert å sette ned prisen i denne perioden?

- Foreløpig har vi ikke gjort det. Vi har ikke diskutert det konkret, sier Nesteby.

Vanligvis bruker Flytoget 19 minutter fra Oslo S til Gardermoen. Nå må passasjerene ifølge selskapet regne med minst 20 minutter ekstra reisetid på grunn av busstransporten.

Mandag var det ytterligere forsinkelser, fordi det har vært innsnevring til to kjørefelt på E6 ved avkjøringen til Alnabru. Dermed har bussene blitt stående å stampe i kø.

Og det er mange som rammes, siden det er mellom 15.000 og 20.000 passasjerer som bruker Flytoget hver dag.

125 kroner med buss
Til sammenligning koster det 125 kroner for en voksen med SAS Flybussen fra Oslo Bussterminal til hovedflyplassen. Reisetiden er 43 minutter, og da slipper du å bytte fra buss til tog på Lillestrøm.

Nor-Way Bussekspress, som har stoppested på Majorstua i Oslo, tar 200 kroner til Gardermoen.

- Må vurdere om man vil kjøpe
Heller ikke NSB har vurdert å sette ned prisene.

- Det har vi ikke vurdert. Folk kjøper det produktet med den spesifikasjonen i denne perioden, så det har vi ikke, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Nettavisen.

- Men forstår du at enkelte mener prisene burde blitt satt ned?

- Jeg forstår at noen mener det, men når det du kjøper er ut fra den forutsetningen som gjelder, så må man da vurdere om dette er noe man vil kjøpe eller ikke til den prisen, sier Lundeby.

Han viser til NSBs trafikkvilkår.

- Det vi har i transportvilkårene våre er at vi legger til rette når vi ikke kjører tog. Da kjører vi annen transport, sier han.

Fram til 8. august vil det ikke gå noen tog mellom Oslo S og Skøyen, Grefsen og Bryn.

Rabatt først etter en time
- Hva har folk krav på om det blir store forsinkelser i denne perioden?

- Det er de samme rettighetene som ellers. Er man over en halv time forsinket på lokal- og regiontog, utover det vi har sagt at det vil ta ekstra, så har man krav på å få et prisavslag på 50 prosent av billettprisen, sier Lundeby.

Mens man ellers har krav på en halvering av prisen etter en halvtime, må det nå altså gå en time før man har krav på den samme rabatten, fordi NSB på forhånd har varslet at folk må regne med en halv times forsinkelse.

- Hvis det er forsinkelse på en time, har man krav på reduksjon i prisen. Da må man ta kontakt med servicekontoret vårt på vanlig måte, sier kommunikasjonssjefen.

Tidligere mandag skrev Nettavisen om Ellen Anne Pedersen som kom to timer forsinket på jobb på grunn av at Oslo S er stengt.

Les saken her: - Dette her blir veldig kaotisk

- 45 minutter til Lillestrøm
Lundeby forteller at det mandag varierer hvor store forsinkelsene er.

- Det varierer veldig. Mellom Oslo S og Lillestrøm er det de største forsinkelsene nå med buss for regiontog, for det er innsnevring på E6. Det har tatt 40-45 minutter å kjøre fra Oslo S til Lillestrøm i dag, sier han.

- Har dere fått mange klager så langt?

- Noen tilbakemeldinger er det selvfølgelig. Det går på fremkommeligheten ved Lillestrøm, at det er mye biler på veien og at det er innsnevring. Og så er det spesielt de som skal vestfra til Lillestrøm, eller fra Lillestrøm til for eksempel Asker, som har en tungvinn reisevei med dette opplegget, sier Lundeby.

- Må regne med trøbbel
Han sier NSB har vurdert alle mulige alternativer for alternativ transport.

- Det er vanskelig å gjøre store endringer. Vi har hatt alle muligheter oppe, og så har man forkastet de forslagene som gir størst negative konsekvenser for kundene. Så det opplegget man har havnet på er tross alt det beste, men ikke ideelt, sier han.

- Så folk må bare regne med trøbbel de neste ukene?

- Ja, det er det som har vært budskapet vårt i forkant. Man må beregne ekstra tid for å komme seg fram med vårt opplegg i Oslo-gryta. Unntaket er Østfoldbanen som går som normalt fra Oslo S, sier Lundeby.

De neste seks ukene skal 250 arbeidere utføre totalt 2500 vedlikeholdstiltak på tognettet i Oslo.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere