RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Setter LNG-ekspansjon i fare

Sist oppdatert:
En ny rettsak kan dersom saksøkerne vinner frem kunne sette en rekke planlagte importterminaler for flytende naturgass i USA i fare, eller forsinke dem
Bakgrunnen er et saksanlegg fra en koalisjon av miljøforkjempere og fiskere ved en domstol i New Orleans mot Shells planlagte LNG-terminal utenfor delstaten Louisiana.

Skulle koalisjonen vinne frem kan det bety forsinkelser og i verste fall kroken på døren for et halvt dusin LNG-terminaler planlagt på USAs gulfkyst.

Problemstillingen som danner kjerne i saken har også tidligere vært fremme, men dette skal være første gang det bringes for retten. Gruppen vil forsøke å overbevise retten om at teknologien som brukes i importterminalene for å varme opp igjen gassen fra flytende form til gass kan føre til skade på fiskebestandene i området, og dermed bryter med loven for dypvannshavner, melder Rigzone.

Systemene bruker flere hundre millioner liter med sjøvann daglig i prosessen. En enkelt terminal skal utgjøre en relativt liten risiko for miljøet, men kritikerne mener at konsentrasjonen av slike terminaler blant annet utenfor Louisiana kan være skadelig for delstatens fiskerier og sjøorganismer.

Ifølge dypvannshavneloven så må terminalutbyggerne sørge for beskyttelse av hav- og kystmiljøet for å forhindre eller minimere eventuelle skadelige konsekvenser av slike anlegg. Gruppen mener at det ikke er gjort nok i så henseende og forlanger at eventuelle terminaler må bygges lukket oppvarmingsanlegg for gassen.

Terminalen er allerede godkjent av USAs maritime administrasjon. Lukkede anlegg vil ifølge estimater mer enn doble driftskostnadene for slike terminaler.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere