RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sexy Lara Croft i lommeformat

Sist oppdatert:
Nokias sin gullfugl i forbindelse med lanseringen av N-Gage skulle være den gamle klassikeren ”Tomb Raider”. Her er vår dom.

Bare så det er sagt, ”Tomb Raider” er det vakreste 3d-spillet vi noen gang har sett på en håndholdt konsoll. Derfor er det forstålig at Nokia valgte å satse mye på denne tittelen. Selv om spillet nå nesten er ti år gammelt, imponerer grafikken stort, tatt i betraktning hva slags maskinvare det er snakk om her. ”Tomb Raider” er et spill du viser til kompisene for å demonstrer hva din nyeste anskaffelse er god for.

Samme problemer som før
Hadde god grafikk vært alt som skulle til å få et godt terningkast, ville ”Tomb Raider” allerede ha kost seg blant stjernene. Men så lett er det ikke, og uheldigvis har denne tittelen mer enn nok problemer andre steds hen. For det første er dette en blåkopi av et spill de fleste allerede har spilt. Og i tillegg til at folk flest har sett det ”Tomb Raider” kan tilby tidligere, inneholder dette spillet samme feil som originalen.

Det vil si at du kan forberede deg på mye frustrasjon. Bommer du på en pixel under et hopp går Lara den sikre død i møte. Og i en tittel med såpass mye hopping som ”Tomb Raider”, leder dette til at store kvanta med banneord vil ramle ut av munnen din. Spillet er også veldig lineært, det finnes stort sett bare en måte å komme deg gjennom nivåene på. Om det er en god eller dårlig ting, skal jeg la det være opp til deg å bestemme. Spillets oppgaver legger listen ganske høyt hva vanskelighetsgrad angår, og går i all hovedsak ut på at du drar i en spak, åpner en dør og må løpe så fort beina til Croft makter for å komme deg gjennom.

Grusomt kontrollsystem
Hadde vi stoppet her, ville ”Tomb Raider” endt med en karakter midt på treet. Men uheldigvis har spillet et ekstremt sjenerende problem som gjør at terningen, i et lite øyeblikk, faller fritt. Kontrollen er nemlig, på grunn av en bitte liten ting, helt grusom. Når du trykker fremover for å løpe, slutter ikke Lara før du trykker en gang til. Og i et spill med en masse smale broer og små plattformer, kan du vel tenke deg i hvor stor grad denne lille glippen ødelegger hele opplevelsen. En gåknapp er riktignok på plass, men da flytter heltinnen vår seg med en hastighet som får snegler til å se ut som jagefly. De mange og tett plasserte handlingsknappene (skyt, hopp også videre) hjelper heller ikke på situasjonen, og selv etter mange timer vil man fortsatt trykke feil.

Vise frem til kameratene
Er du ute etter å vise frem hva den nye maskinen din kan klare, er ”Tomb Raider” det perfekte produkt. Leter du derimot etter noe som for eksempel er morsomt å spille, bør du se andre steder.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere