RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Shipping: Alle vil ha Nigeria LNG-kontrakter

Sist oppdatert:
Alle de tre norske aktørene i markedet for frakt av flytende naturgass, kommer til å delta i anbudskonkurransen om inntil fem langsiktige LNG-kontrakter fra Nigeria LNG
Det viser en ringerunde iMarkedet har foretatt mandag.

- Vi har mottatt anbudsdokumentene, og er i ferd med å se på innholdet, sier viseadm.direktør Jan Håkon Pettersen i Bergesen til iMarkedet.

Bergesen tok storeslem sist det store naturgassprosjektet Nigeria LNG var ute i markedet etter skip til langsiktige befraktningskontrakter. Da var det skip til utbyggingspakken Nigeria LNG Plus som besto av produksjonstog 4. og 5. som var ute på anbud.

Det nyeste anbudet gjelder inntil fem skip til det planlagte 6. produksjonstoget, og byggekontraktene får en samlet verdi på omkring 800 millioner dollar, eller 5,6 milliarder kroner.

NLNG er et joint-venture mellom Nigerian National Petroleum Corp., Shell, TotalFinaElf og ENI-Agip.

Golar og Höegh med

Både finansdirektør Erik Norman i rederiet Leif Höegh & Co og adm. direktør Sveinungs Støhle i det John Fredriksen kontrollerte LNG-rederiet Golar LNG, bekrefter overfor iMarkedet i dag at vil delta i anbudet.

Bergesens Pettersen sier til iMarkedet at han regner med konkurranse fra alle de store og seriøse aktørene i markedet, det gjelder både japanske og europeiske rederier. Han forventer også en rekke anbud fra aktører som ikke er en del av markedet pr. i dag.


De største utfordrerne til de norske rederiene er blant annet danske A.P. Møller og belgiske Euronav, samt trioen NYK, Mitsui OSK Line og K-Line blant de japanske.

Anbudene skal legges inn i slutten av mars.

Bergesen aktuelle

Bergesen har i dag seks LNG-skip under bygging ved sørkoreanske Daewoo , hvorav fire til NLNG Plus. Bergesen tok nylig levering av det første LNG-skipet fra verftet, dette skip går inn på en kontrakt til Tractebel.

I tillegg til muligheten for nye kontrakter med Nigeria LNG, så er Bergesen fortsatt aktuelle for en kontrakt på et LNG-skip til RasGas i Qatar. Det bekrefter Pettersen i dag.

Han tørr ikke si noe om når en avklaring kan komme. Fortsatt er det langsiktige kontrakter for inntil tre skip som skal fordeles av RasGas. Markedsaktører har tidligere indikert at de japanske rederiene og Exmar vil få to av disse, mens Bergesen konkurrer med Møller om den tredje.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere