RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Show me the money!

Sist oppdatert:
Krever alle store tanker store penger, eller er penger blitt mer mål enn middel?

(NA24-DEBATT): - Kjent og kjær linje fra Jerry Maguire, hvor Tom Cruise spiller en suksessrik sportsagent som får en moralsk oppvåkning. I løpet av et døgn fører det til at han mister jobben og alle kundene sine, og resten av filmen handler om et lettere fortvilet forsøk på å finne en likevekt mellom moral og money.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Utførere - ikke strateger
Ikke noen klassiker, men den fungerer til å illustrere en utfordring annonsører og kommunikasjonsbyråer sliter med å innse, i en tid da relasjonen mellom mennesker og merkevarer er mer sammensatt enn noensinne tidligere: Alle løper etter de store budsjettene.

Det høres kanskje ikke så problematisk ut. Det er jo en grunn til at noen merker har store budsjetter mens andre ikke har det. Men det er likevel ingen naturlov at alle menneskelige ressurser brukes der de økonomiske ressursene settes inn. Det er selvfølgelig viktig å optimalisere budsjetter med så vel kreativitet som Excel - men det er fullt mulig at profesjonelle markedsførere kan gjøre større forskjell ved å bruke sine menneskelige ressurser andre steder. I hvert fall andre steder også.

Mening, utfordringer, ansett viktighet, prestisje og alt annet vi anser for å være fint, følger i kjølvannet av budsjettene. Kanskje en Sølvfisk, til og med respekt, og til sist en skinnende Stella og bonus fra sjefen. Ingen ting er dårlig med dette, men hvis en utfordring handler om å bruke et budsjett mest mulig effektivt, heller enn å løse utfordringen blir det hele fortsatt problematisk – og plasserer automatisk markedsføreren som en viktig utfører, og ikke en strateg.

«Nullbudsjett» øker kreativiteten
For det var jo å løse utfordringer jobben skulle handle om, var det ikke? - ikke bruke budsjetter effektivt. Og dessuten er det en grunn til at nød lærer naken kvinne å spinne – begrensninger fremmer problemløsningsevnen. Og siden problemløsningsevne er et annet ord for kreativitet, så kan vi vel ikke være bekjent av at vi som markedsførere, kreatører og konsulenter primært jobber med å bruke investeringsmidler – og altså ikke å løse problemer?

I Naked bruker vi ”0,-” som et mål for å fremme kreativitet. Hvordan kan vi finne en løsning på utfordringen og fortsatt være så nær ”0” som mulig. Det fremmer fokus på utfordringen, det fremmer kreativiteten og det fremmer evnen til å være strateg, ikke bare utfører.

Ørnulf Johnsen er Managing Partner for Naked Communications i Norden og Sentral/Øst-Europa

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere