RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sidelengs tankmarked

Sist oppdatert:
Tross bedre aktivitet i VLCC-markedet så klarer ikke rederne å overta initiativet, til det er det fortsatt et for stort overheng av ledige skip
Tonnasjeoverhenget har medført at VLCC-ratene ut av Midtøsten ligger flatt på worldscale 50, både østover og vestover fra den Arabiske Gulf.

- Tross økt aktivitet, forblir dette markedet overtonnasjert og dagens rater går sidelengs på ws 50-nivået uansett destinasjon, slå skipsmeglerhuset Fearneys fast i sin ukentlige markedsrapport.

Fearnleys teller nå 69 ledige VLCC'er i Gulfen for de neste 30 dagene, ned kun 3 enheter sammenlignet med nivået for en uke siden.

I Atlanterhavet har det også vært meget god aktivitet, men presset fra ratene i den Arabiske Gulf har ført til at ratene har kommet ned ny 5 poeng til ws 62,5 den siste uken for reiser fra Vest-Afrika til US Gulf.

I suezmax-markedet har ratene kommet ned nye 10 poeng fra Vest-Afrika til østkysten av USA, og ligger nå på ws 125. Fearnleys ser videre fall på kort sikt.

Trenden var motsatt i det indre Middelhav, hvor ratene har steget hele 30 poeng til ws 155 den siste uken.


Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere