RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Asle Bentzen/SIDE2

Siri Lills slit på fjellet

Sist oppdatert:
Side2 ble med Siri Lill Mannes på en løpetur opp Stoltzekleiven i Bergen. - Styrke- og kondisjonstrening på en gang, sier Mannes.

(SIDE2:) I Bergen er Stoltzekleiven et yndet sted for turfrelste. Ekspertene strides om hvor mange trappetrinn du må forsere for å komme til topps, men et sted mellom 700 og 800 trapper er det.

- Ingen treningsnarkoman
Så er også høydeforskjellen 315 meter - en stupbratt stigning med menneskeskapte trappetrinn, i kombinasjon med naturens egne trapper. Mange tar løypen som en treningsøkt - som TV 2 Nyhetenes Siri Lill Mannes.

Side2 slo følge med nyhetsankeret da hun tok en joggetur i Stoltzen.

- Ryktene skal ha det til at du er en treningsnarkoman?

- Nei, det er jeg ikke. Jeg er kun mosjonist, sier Siri Lill til side2, men uten å overbevise helt.

- Når man har familie blir det ikke tid til like mye trening, men jeg prøver å få tre treningsøkter i uken, sier hun.

Veddet med kollega
Hun tar gjerne en tur i Stoltzen, men ikke så kompromissløst som for noen år tilbake. Da inngikk hun et veddemål med en kollega om hvem som kunne bestige løypen på kortest tid.

- Veddemålet var om hvem som kunne klare det under 13 minutter. Vi klarte det begge to, humrer Mannes.

Hun kom på tredje plass i kvinneklassen etter å ha klatret opp på 12 minutter og 33 sekunder - 50 sekunder bak raskeste kvinne. Raskeste tid noensinne er 8.13.

Kondisjon og styrke
For nyhetsankeret er det lettere å komme i form med et konkret mål i kikkerten.

- Jeg er vant til deadlines, og å jobbe frem mot et konkret mål. Det hjelper på motivasjonen, sier hun.

- Hvorfor er Stoltzen god trening?

- Det er en intensiv og krevende etappe. Og du får både styrke- og kondisjonstrening i samme slengen, sier tv-kjendisen.

- Det passer for folk som er lette, men samtidig sterke i beina. Jeg er relativt sterk i beina, og det har alltid vært min styrke i Stoltzen. Løpsfantomene kommer ofte til kort, for dette er ikke vanlig løping, sier hun mens vi klatrer opp de melkesyrefremkallende trinnene.

Høy puls
Men at det er god trening å forsere en bratt skråning er helt sikkert.

- Jeg har målt med pulsklokke, og jeg får like høy puls når jeg går Stoltzen som når jeg løper, sier Siri Lill.

Men det er ikke bare stupbratte trapper som appellerer til nyhetsankeret. Favorittaktiviteten er kajakkpadling.

- Jeg trener ikke padling for å bli supersprek, men for avkobling og mosjon. Men padlingen gir en fin trening for overkroppen, sier hun.

- Kjempebra kondistrening
Når det gjelder Stoltzen som treningsøkt, vender personlig trener Thomas Green tommelen opp:

- Det er kjempebra kondisjonstrening. I og med at du får den bratte stigningen og trappetrinn med ulik høyde blir totalbelastningen ganske stor, i forhold til en time på landeveien, sier Green til side2.

- Du forbrenner mye kalorier, men samtidig er det melkesyretrening. De fleste kan nok skrive under på at de kjenner det godt i beina etter en tur på Stoltzen, sier han.

Generelt er fjellturer godt for alle som vil holde ryggen sterk og frisk.

- Fjellturer er dokumentert bra for ryggen. Underlaget er mykere enn asfalt, og kupert og ujevnt underlag gjør at du bruker musklene som styrker balansen, sier Thomas Green.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere