RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjokkmelding fra Ryanair - aksjen styrter (Ny)

Sist oppdatert:
Lavprisselskapet Ryanair varsler nå at et voldsomt prispress i europeisk luftfart gjør at det tidligere superlønnsomme selskapet knapt tjener penger. Aksjen styrter på børse
Oppdatert med kursfall.

Ryanair fikk et resultat etter skatt, korrigert for spesielle poster, på 47,5 millioner euro i siste kvartal, en økning på 10 prosent.

Omsetningen økte med 37 prosent til 255 millioner euro, mens trafikken økte med 54 prosent.

Men det virkelige nyheten er at selskapet nå melder at et brutalt prispress vil ramme selskapet hardt allerede i inneværende kvartal.

Dette har medført at aksjen er ned rundt 20 prosent på London-børsen.

For inneværende kvartal, som er det fjerde i selskapets regnskapsår, ventes yielden, omsetning i forhold til kapasitet, å falle med hele 25 til 30 prosent, mot et fall på 10 til 15 prosent de tre første kvartalene av regnskapsåret.

Selskapet ser nå for seg at selskapets resultat etter skatt, utenom spesielle poster, vil bli redusert med opp til 10 prosent fra 239 millioner euro i regnskapsåret før, til rundt 215 millioner euro for regnskapsåret som slutter i mars.

Det betyr at selskapet ser for seg rundt null i resultat i inneværende kvartal, for selskapet har et resultat på 209 millioner euro etter spesielle poster etter tre kvartaler.

Svekkelsen forklares med økt kapasitet, pundsvekkelse mot dollar og intens priskonkurranse over hele Europa, som et resultat av "enorm" overkapasitet fra tapsrammede nykommere og etablerte aktører som forsøker å overleve, melder Ryanair.

Nå tar Ryanair grep for å kutte kostnadene, til handling på flyplasser. Det varsles blant annet kutt på flyplasser hvor dette ikke lar seg gjøre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere