RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal føde verdens største LNG-rederi

Sist oppdatert:
Adm. direktør Svein Erik Amundsen mener at Bergesen fortiden er inne i en graviditetsperiode i forbindelse med de kraftige ekspansjonsplanene inne LNG. Målet er å bli den største uavhengige eieren av LNG-tonnasje
Les også:
Aksjeklassene består i Bergesen
Tank: Bergesen klasser 25-åring
Bergesen ser klar bedring i 2004(Ny)

Det kom frem på dagens resultatpresentasjon på Bergehus.

Amundsen la frem flere detaljer rundt Bergesens mål innen LNG-området, som fortsatt vil være den definitive motoren i rederiets ekspansjon i overskuelig fremtid.

Målsetningen er klar, rederiet skal bli verdens størst uavhengige eier av spesialskip for frakt av flytende naturgass, LNG, inne 2010.

Bli størst

- Å eie 15 til 20 skip med lange kontrakter er målet frem til 2010, sa Amundsen, og mener at Atlanterhavet og Midtøsten vil være konsentrasjonsområdene, samtidig som det største enkelt markedet, Asia, vil bli fulgt nøye.

- Vi vil ekspandere basert på langsiktige kontrakter, før vi ser om vi går inn i et mer kortsiktig marked etterhvert, sa Amundsen.

Bergesen baserer sin strategi på en forventet årlig vekst i dette markedet på mellom 5,7 og 9,9 prosent, henholdsvis worst og best case.

- Basert på snittet på 7,8 prosent så er behovet 30-50 nye skip, sa Amundsen.

Han mener at rederiets meget solide balanse og økonomiske løfteeven vi være avgjørende fremover, og viser til hvor viktige dette var for å vinne den prestisjefylte Nigeria LNG-kontrakten.

- Vi trenger ikke å vente på onkel bank, sa Amundsen.

Jobber med kontrakter

Amundsen kunne informere om at rederiet for øyeblikket jobber med kontrakter rettet mot frakt til USA, samt at de i likhet med John Fredriksens Golar LNG sikter mot frakt til stillehavskysten av USA og Mexico.

- Her jobber vi med Sempra, fortalte Amundsen.

Bergesen er også blant alle verdens LNG-rederier som vil forsøke å få en bit av den neste kontrakten til gassprosjektet Nigeria LNG. Bergesen har allerede 4 kontrakter fra NLNG.

Det ble på presentasjonen stilt spørsmål ved den store eksponering mot Nigeria, men den politiske risikoen ble tonet ned av Bergesen-ledelsen. De viste til at 51 prosent av prosjektet eies av Shell, TotalFinaElf og Eni-Agip, som har puttet 10,5 milliarder i egenkapital i prosjektet.

Viseadm. direktør Jan Håkon Pettersen sa at de imidlertid ikke ønsker å sitte med 8 skip tilknyttet NLNG.

- Det skal mye til at vi blir sittende med 8 skip mot Nigeria, sa Pettersen.

Klare til oppkjøp

Bergesens vekstplaner er ikke basert på oppkjøp, men ledelsen i rederiet indikerte klart at de følger med på mulig oppkjøpskandidater.

Selv om Bergesen uttrykker skepsis i forhold til muligheten for nye skip uten kontrakter til å skaffe seg langsiktige kontrakter, så er de klare til å kjøpe dem opp billig for spotlasting i vinterhalvåret.

Bergesen vil også vurdere kjøp av gamle LNG-skip som nå snart kommer av 20 år lange kontrakter.

- Disse skipene har ytterligere 20 år igjen av levetiden, a Pettersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere