RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock.com)

Skarpere hjerne med ti teknikker

Sist oppdatert:
For at hjernen din skal fungere optimalt, bør du ta i bruk disse teknikkene.

Det å trene hjernen er et nytt fenomen i Europa, men i USA og Japan har de lenge drevet med dette. Hjernen trenger nemlig trening på lik linje med kroppen, for å fungere optimalt. Det er også viktig å huske at hjernetrening kan forebygge alderssykdommer som demens, så hjernetrening er ikke minst en investering for fremtiden.

Under kan du lese om ti teknikker du bør legge deg på minnet, om du vil ha en velfungerende hjerne både i dag, og på dine eldre dager.

Hjerneklubben: Lær raskere med riktige metoder

1. Se videre
Når du ser deg rundt, så se veldig godt. Stirr rett fram, og så - uten å flytte øynene - forsøk å se hva som finnes i periferien. Gjør du dette regelmessig vil du stimulere nevrale sentre i hjernen din som er ansvarlig for romforståelse og orientering, noe som kan svekkes med alderen.

2. Se rundt omkring
Når du spaserer nedover gaten, så se ikke bare rett fremover men se også på det som er rundt deg. Kikk til høyre og til venstre. Disse øvelsene vil aktivisere deler av hjernen du sjelden bruker, noe som igjen gir fart på celleveksten og skaper nye nerveforbindelser.

3. Bruk sansene
Hvor lyst eller mørst var det i rommet da du sto opp i dag morges? Lukket du opp vinduet og luktet på høsten? Hva luktet det? Hva med fargene i hagen - så du dem?

Jobb med å legge merke til omgivelsene med sansene, og videreformidle det til andre. På denne måten kan du sørge for cellevekst i den visuelle og verbale delen av hjernen, i tillegg til i hukommelsessenteret.

4. Legg merke til detaljene
Lytt til detaljene når en venn forteller en historie. Legg merke til endringer i en persons tonefall, og registrer små fakta som ellers ville gått deg hus forbi. Man fram et bilde av en historie. Ved å gjøre dette så aktiverer du mange områder i hjernen og forbedrer din evne til å huske.

Vil du ha bedre hukommelse

5. Velg deg et ord
Sitt ned og tenk på et ord som roer deg. Neste gang hjernen din begynner å vandre så si ordet stille for deg selv. Dette er en form for meditasjon, og denne formen for aktivitet kan redusere stresshormonet kortisol, som igjen er med på å forringe hukommelsen. Å meditere er også med på å dempe eller lindre følelser i kroppen som gjør at du mister fokus, som depresjoner eller angst.

6. Kalendere
Er du avhengig av kalendere? Ikke fortvil. Hjerneforskere anbefaler deg nemlig å ha en i hvert rom, fordi det å sjekke kalenderen holder deg fokusert og orientert. Når du sjekker kalenderen lager du også samtidig et bilde av dagen i hodet ditt, noe som igjen gjør at du husker gjøremålene bedre.

7. Ta et kurs
Sjekk opp hvilke kurs Friundervisningen, Folkeuniversitetet eller andre tilbyr i nærheten av deg. Forskning viser nemlig at det å ta et kurs, selv bare det å lytte til forelesninger, kan forhindre eller utsetter alderssykdommer som demens.

Velg noe annet enn klassisk, formell læring. Gå på forelesninger om bøker, seminarer eller andre kunnskapsevenementer.

Lær spansk med ny metode!

8. Ikke glem musikk
Mange foretrekker TV fremfor bøker og musikk, fordi det er enkelt og avslappende. TV stimulerer oss nok en del, men ser man for mye på TV kan aktiviteten i hjernen bli sløv.

I stedet bør du prøve å tilbringe en ettermiddag med å lytte til din favorittmusikk. Musikk kan nemlig senke stresshormonet som svekker hukommelsen, i tillegg til at det øker følelsen av velvære som igjen forbedrer ditt fokus.

9. Forandring fryder
Flytt om på møblene i huset, mal ny farge på veggen og plant nye blomster rundt omkring. Puss opp kjøkkenet og la sokkene og genserne bytte plass i garderobeskapet. Prøv noen nye duftlys med en ny lukt.

Det å gjøre slike forandringer fører til at det skapes nye veier i hjernen utenom de gamle «motorveiene». Det betyr nye koblinger og økt cellefornyelse, som igjen gir oss en mer velfungerende hjerne og forebygger alderssykdommer.

10. Lag mentale bilder
Har du vanskelig for å huske navn? Koble navn og ansikter sammen med et mentalt bilde i hodet ditt, som lurer hjernen til å huske. For eksempel kan Herr Hansen med krøllete hår bli til en mann som løper fordi han alltid er sent ute (Han sen(e)), og som av den grunn heller ikke har rukket å fikse på håret.

En ekstra på kjøpet, som du kan bruke når noen synes du har sovet lenge nok:

Få nok søvn!
Å sove er viktig for det er når du sover at minnene befester seg i hjernen. Dårlig søvn forårsaket av medisiner, bekymringer, depresjoner eller søvnvansker ødelegger for den hvilen du trenger. Et tips er å kjøpe duftlys med vaniljelukt og brenne de før du skal sove. Det øker nemlig dopaminet i kroppen og reduserer stresshormonet kortisol.

Les også:Ti triks til smartere hjerne (Del 1)

Tren hjernen på Hjerneklubben.no
Hjerneklubben er en nyoppstartet tjeneste for deg som vil trene hjernen til blant annet bedre hukommelse og konsentrasjon, høyere IQ og raskere hoderegning. I tillegg kan du lære deg et språk på en brøkdel av tiden. Les mer om Hjerneklubben her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere