RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skifte kanal? Betal!

Sist oppdatert:
Zapper du i reklamepausene? I fremtiden kan det bli umulig - med mindre du er villig til å betale.

Phillips forsøker å få patent på en teknikk som koder tv-sendinger på en slik måte at det skal være umulig å bytte kanal under en reklamepause med mindre en betaler for det, melder The Register.

Se eller betal
Den samme teknikken skal også gjøre det umulig å spole forbi reklame i et program en har tatt opp med for eksempel en DVD-opptaker. I patentet står blant annet følgende:

«En seer kan enten se reklamen eller betale en avgift for å være i stand til å skifte kanal eller spole når en reklame blir vist.»

I patentsøknaden står det beskrevet hvordan digitale «flagg» kan overføres sammen med reklamer i tv-sendinger, og hvordan mottakere, for eksempel tv-er, set-top-bokser eller opptakere kan gjenkjenne disse «flaggene» og sørge for at reklamen blir vist samme hva en gjør.

Vet seerne vil hate det
Phillips innser at dette kan skape sterk misnøye for seerne, og anbefaler at kringkasterne presenterer en klar advarsel når et «flagg» blir brukt, fordi en produsent av utstyr ikke kan fortelle brukerne hva som foregår.

Patentsøknaden ble levert inn allerede i desember 2003, men det er først nå at dette har blitt offentlig kjent.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere