RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Skipet kan tippe rundt

Sist oppdatert:
Redningsmannskapene måtte evakueres da det plutselig kom vann inn i skipet. Flere er kjørt bort i ambulanse.

SISTE: Det er nå reell fare for at skipet kan tippe rundt. Kaiområdet er evakuert der skipet ligger fortøyd, fordi det begynte å ta inn vann.

Båten er evakuert og politi og brannvesen skjærer nå hull i skutesiden for å legge inn nye lenser.

- Vi hadde ikke god nok tetning og forsøker nå med byggeskum. Det er et problem at vi ikke kan jobbe på båten. Dette fører til ekstra utfordringer når lensene tetter seg, sier politimester Jon Steven Haseldal ved Sunnmøre politidistrikt til TV2.

Han forteller at redningsmannskap ble kjørt bort i ambulanse grunnet forgiftning i forbindelse med utlegging av en lense.

Krenger 16 grader
Ifølge brannvesenet krenger skipet nå 16 grader. Tidligere i kveld krenget skipet 10 grader.

- Det er kritisk, og ifølge ekspertise i Hurtigruten blir det veldig kritisk ved 20 grader. Da er det stor fare for at skipet kan kantre, sier Brannsjefen i Ålesund, Geir Thorsen, til VG Nett.

Tre personer skal ha blitt omtåket av gasser under arbeidet med å montere vannpumper på skipet. Alle tre er fraktet til sykehus.

I 20.30-tiden begynte skipet å ta inn vann igjen. Redningsmannskaper ble så evakuert. Tidligere i dag lykkes det å tette hullet med pressening, men denne har røket og skipet tar altså inn vann igjen.

Redningsskøyta «Emmy Dyvi» har trukket seg vekk fra Hurtigrute-skipet, og redningsmannskaper er blitt evakuert etter at mengder med vann er kommet inn i skipet, og faren for at skipet kan kantre har økt.

- Vi lå litt nærme skipet og flytter oss noen meter tilbake. Situasjonen er den samme, skuta har slagside, så vi holder litt avstand, sier styrmann Kari Skaar Dahl som er om bord på redningsskøyta RS «Emmy Dyvi til VG.no.

Brannsjef Geir Thorsen opplyste tidligere til Nettavisen at brannmannskapene har klart å tette et av kjølevannsinntakene og at de holder på å tette inntak nummer to.

- Vi har fått stabilisert båten ytterligere og det går nå mer vann ut enn det kommer inn. Vi vurderer nå å legge ut lenser for å forhindre at vann som kan være blandet med olje pumpes ut og forurenser, sier han til Nettavisen.

Saken oppdateres stadig. Trykk F5 for siste versjon.

Startet trolig i maskinrommet
Brannen som tok livet av to av Hurtigrutens ansatte startet etter all sannsynlighet ved en eksplosjon i maskinrommet. To av Hurtigrutens egne ansatte ble funnet omkommet etter brannen om bord i Hurtigruteskipet MS Nordlys. Ingen er lenger savnet etter at politiet nå har kontroll over passasjer og mannskapslister.

Les også:To bekreftet omkommet

To personer er hardt skadet etter brannen. Én av disse er sendt til Haukeland sykehus i Bergen. I alt 7 personer ble sendt til sykehus i Ålesund med brann- og røykskader. 9 personer ble sendt til legevakten etter at passasjerbåten kom til kai torsdag morgen.

- Hovedfokus nå er å holde skipet stabilt, sier Yngve Skovly i Sunnmøre politidistrikt.

MS Nordlys tar fortsatt inn vann, men selve brannen har brannvesenet nå kontroll på. Dykkere har sjekket skroget, men ikke funnet store skader.

På en pressekonferanse klokken 15.15 opplyste Skovly at brannårsaken trolig er en eksplosjon i maskinrommet.

Tung dag for direktøren

- Det er innmari tungt å få beskjeden om at vi har mistet to kolleger. Det å miste en kollega er fryktelig tungt. Vi er ikke en større bedrift enn at alle kjenner alle, sier selskapets administrerende direktør Olav Fjell Fjell til NTB.

Det var 262 personer om bord i nordgående hurtigruteskip da brannen startet – 207 passasjerer og et mannskap på 55.

Først etter at den akutte situasjonen er over og man har fått full oversikt over båten, vil selskapet forsøke å se etter årsaker til brannen.

- Det vet vi ingenting om nå. Vi har ikke brukt tid på spekulasjoner om årsaken. Nå handler det om å få situasjonen under kontroll. Så vil vi få rikelig tid i ettertid til å gå gjennom hva som har skjedd. Det tredje og siste vi konsentrerer oss om er de kommersielle konsekvensene av at ett av våre skip er rammet av brann, sier Olav Fjell.

Politiet fikk melding om brannen klokken 9.20 og en halvtime etterpå var to redningshelikoptre på vei. Et tredje brannhelikopter fra Bergen ble også tilkalt.

Fikk pålegg

Ifølge Aftenposten fikk MS «Nordlys» tre pålegg til forbedring av blant annet brannsikkerheten ved siste tilsyn. Sjøfartsdirektoratets stasjon i Bergen gjennomførte en sjekk av skipet 1. april i år, og det var etter dette at påleggene ble gitt.

De to påleggene som gikk på brannsikkerheten i skipet var at en branndør i forbindelse med byssen, kjøkkendelen om bord, måtte justeres, og det andre var et brannspjeld, også det i byssen, som var ikke merket etter forskriften.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere