RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skrumpet inn til en femtedel

Sist oppdatert:
I 1999 hadde Publicis en omsetning på over 50 millioner kroner. Nå har inntektene skrumpet inn til en femtedel.

Publicis skulle bli landets største byrå, da de på begynnelsen av 90-tallet oppsto som følge av en fusjon med FCB. Byrået hentet inn flere ledende kreative, men det endte med milliontap og rettssak med de franske eierene og gründerne seg i mellom.

I fjor ble byrået overtatt av kommunikasjonsgruppen Media Bergen, som de siste årene har kjøpt seg opp til å bli en av de største byråeierne i Norge. Byrået ble omdøpt til Oktan Publicis og en omfattende spareplan ble iverksatt.

Propaganda har fått tak i regnskapene til byrået helt tilbake til 1999 og fjoråret viste at Publicis kun er en skygge av seg selv, etter å ha vært på vei mot byråhimmelen på 90-tallet.

I 1999 var omsetningen på 53,1 millioner kroner, noe som plasserte byrået blant topp ti av norske reklamebyråer. Men utgiftene fulgte ikke inntentene og underskuddet før skatt endte på minus 6,3 millioner kroner. De påfølgende årene har Publicis skrumpet helt inn og mistet mye av sin markedsposisjon.

I fjor havnet inntektene til Oktan Publicis på 10,9 millioner kroner, mens underskuddet var redusert til minus 723.000 kroner. I 2000 og 2001 dro byrået inn rundt 30 millioner kroner årlig, mens minusresultatene lå på henholdsvis minus seks og minus fem millioner kroner.

Ifølge styrets årsberetning er det i 2002 gjort mange tiltak for å redusere kostnadene i byrået, blant annet er bemanningen betydelig redusert, mens selskapet har forhandlet frem en ny leiekontrakt med utleier, som gir en vesentlig reduksjon i månedlig husleie.

- Egenkapitalen i selskapet er per årskiftet tapt, men ut i fra de tiltak som er gjennomført mener styret at det er grunnlag for positiv drift i 2003, heter det i årsberetningen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere