RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skuffende fartsfest

Sist oppdatert:
«Ridge Racer 6» på Xbox 360 er et solid spill, men ikke noe mer.

(Spillmagasinet): «Ridge Racer 6» er som å kjøre en bil med et ødelagt speedometer. Selv om det står 300 km/t sitter du ikke med følelsen av at ting går så fort fremover.

Målt opp mot for eksempel «Project Gotham Racing 3» er fartsfølelsen i «Ridge Racer 6» svak.

Guide: De beste bilspillene.
Les også: Alle spillene til Xbox 360.

Se stor bildekarusell i bunn av saken.

Lett å styre

Heldigvis er farkostene, som ser ut som alt fra vanlige biler til romskip, en drøm å styre, og lystrer ditt minst lille vink.

Spillets viktigste teknikk, sladdingen, er lett å lære seg og det tar ikke lange stunden før du elegant slenger deg rundt sving etter sving.

Men skal du bli best, holder det ikke lenger å kunne sladde uten og miste fart. Sladder du rett etter at en turbo er brukt opp, lades den opp mye fortere enn ellers. Er du god nok, går du aldri tom for turbo, noe som gir det et overtak på konkurrentene.

Kjedelig i begynnelsen

Hovedløpene i «Ridge Racer 6» er konstruert som et tre og du bestemmer selv hvilke løp du vil kjøre. Høyden løpet ligger i forteller deg hvor vanskelig det er, og hvor langt mot høyre det befinner seg forteller deg hvilken bilklasse som benyttes.

Dessverre er vanskelighetsgraden dårlig balansert. Løpene som er tilgjengelige på det opprinnelige kartet (omtrent halvparten) er så lette at du sitter og kjeder deg. Men når du kommer til enden av de ulike grenene, og låser opp de vanskeligere løpene, forandrer spillet seg helt.

Plutselig går «Ridge Racer 6» fra å være skikkelig daft til og bli en intens stillingskrig hvor én feil er alt som skal til for og knuse drømmen om en pallplassering. Det å hele tiden ha best spor, blokkere og benytte turbo på riktig tidspunkt, er alfa og omega.

Datajuks

Uheldigvis har motstanderne en stor fordel, de får uten videre tildelt masse turbo. Ingenting svir mer enn å bli forbikjørt på siste strekke av en datasjåfør med urent mel i posen.

Men etter et par setninger av typen: «Men i svarte *beeeep*, han *beep* kan umulig ha tjent så *beep* mye *beep* turbo på en *beeeeeep* sving!», er motivasjonen tilbake. Du bestemmer deg fort for ikke å la deg knekke av usle datamotstandere.

Men selv om det koker under topplokket så har du det gøy. Banene er en fryd å kjøre på og jakten på den perfekte rundetiden slutter aldri.

Hver eneste seier markeres etter hvert med et lite festmåltid. Følelsen av å knuse datamotstanderne er herlig og bilene som etter hvert låses opp er ofte verdt slitet. Skal du gjennom alle av spillets over 200 løp har du noe å holde på med en stund fremover.

Solid, men frustrende

I «Ridge Racer 6» må du hanskes med uredelige datamotstandere og lide deg gjennom de første timenes latterlig lave vanskelighetsgrad. Men når den biten er over åpner spillet seg og byr på soild, men frustrerende bilkjøring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere