RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skuffende fra Golar LNG

Sist oppdatert:
Andre kvartalstallene til Golar LNG og konsernsjef Tor Olav Trøim klart svakere enn det analytikerne hadde ventet
Golar har lagt frem et driftsresultat på 11,6 millioner dollar for andre kvartal, ned fra 18 millioner dollar i samme periode i fjor. Analytikerne hadde i snitt ventet et resultat på linje med fjoråret, ifølge estimater innhentet av TDN Finans.

Styret slår da også enkel fast i rapproten at de er skuffet over tallene i andre kvartal.

Driftsinntektene endte på 38,9 millioner dollar, marginalt opp fra fjorårets 38,5 millioner dollar. Analytikerne hadde ventet 43 millioner dollar. Nettoresultatet endte på minus 4,4 millioner dollar etter store utslag på revalueringen av selskapets renteswapper, som dro ned bunnlinjen med 7,8 millioner dollar.

I fjor gikk Golar LNG med et overskudd på 19,2 millioner dollar, mens analytikerne hadde ventet pluss 8 millioner fra gassrederiet.

Bidraget fra eierandelen i Korea Line var på 7,4 millioner dollar, ned fra 9,6 millioner i foregående kvartal.

Sliter i spotmarkedet

Styret gjentar i dagens kvartalsrapport at aksjonærene i rederiet må regne med at selskapets inntjening vil bli negativt på virket at selskapets udekkede spotskip over de nest ett til to årene.

Spotmarkedet for skip som frakter flytende naturgass (LNG), har vært elendige de siste ett til to årene, og som styret på peker er det få tegn til bedring på kort sikt.

Golar skriver i rapproten at de fortsetter å se etter alternative løsninger for skipene, men samtidig mener de det er tegn i markedet på at bunnen er nådd for spotskipene. På den bakgrunn venter styret en viss forbedring i inntjening fra spotskipene i tredje kvartal.

Selv med de tre spotskipene i opplag vil rederiet generere omkring 50 millioner dollar i kontantstrøm fra driften i året.

Tross et svakt spotmarked, virker ikke langsiktige kontrakter forlokkende på Golar. De slår fast at de siste lange kontraktene gjort i dette markedet, typisk 20 år, har en avkastning på 7 prosent. Selv med en høy grad av gjeldsfinansiering, er ikke dette spesielt attraktivt, mener styret i Golar.

Venter fortsatt

Når det gjelder alternativ bruk av skipene, så venter Golar fortsatt på det siste stemplet på importterminalen utenfor Livorno på Italias vestkyst. De venter nå at den endelige godkjennelse fra ministeriet kan forligge i løpet av et par måneder.

Golar skriver også at de har fortsatt arbeidet med å utvikle både en ombygging av ytterligere et skip som flytende gassterminal, samt konseptet for et flytende gassdrevet kraftverk. En ombygging et skip til en flytende terminal med regassifisering kan være sluttført allerede til fjerde kvartal neste år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere