RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skytespill med stor S

Sist oppdatert:
Det finnes spill der du skal tenke mye og bruke tid på problemløsing, og så finnes det spill der størrelsen på våpenet ditt er viktigere enn det meste.

I det siste har vi hygget oss med Namco sin nyeste produksjon ”kill.switch”, og her er våre førsteinntrykk.

”Dead to Rights” var selskapet sitt forrige forsøk innenfor actionsjangeren, og mer enn en parallell kan trekkes mellom de to titlene. Det største fellestrekket er begge spillenes tunge fokusering på skyting. Helten i spillet har tilgang til et utrolig stort våpenarsenal, og er ikke redd for å bruke det. Fiendene renner på i hopetall, så det skorter sjelden på målskiver og ekstra ammunisjon. Heldigvis er motstanderne dine relativt smarte, og innimellom demonstreres imponerende taktikker. De søker dekningen, dekker hverandre også videre.

Gjem deg
Det som skiller ”kill.switch” fra de fleste andre actionspill, er måten du må benytte miljøet rundt deg på til å søke dekningen. Står du i det åpne landskap er sannsyneligheten for en brå og ubarmhjertig død mer eller mindre lik en. Lister du deg derimot mellom ulike gjenstander og titter ut i ny og ne for å fyre av en ladning, synker sjansen for at hendelsen over inntreffer.

Når figuren din står eller sitter bak en gjenstand, er det to forskjellige ting du kan gjøre. Namco har introdusert noe de kaller ”Blindfire”, som betyr at hovedpersonen stikker våpenet sitt ut og fyrer av et par ukontrollerte ladninger. Grusomt unøyaktig, men også fullstendig trygt. Mulighet nummer to er at karakteren stikker hodet sitt frem og du sikter på det som skal ned. Treffsikkert, men farlig.

Flott grafikk
Teknisk er dette en tittel som henger godt på greip. ”kill.switch” ser unektelig veldig pent ut, og både lyden og musikken holder et høyt nivå. Kontrollen sitter som et skudd i løpet av fem minutter, så det tar ikke lang tid før andre kan få inntrykk av at du aldri har gjort annet enn å luske rundt og gjemme deg bak ting.

Etter å brukt et par timer på spillet, må vi innrømme at det er utrolig moro. Og med en historie som bare blir merkeligere og merkeligere (og dermed mer og mer interessant) for hver mellomsekvens som går, gleder vi oss til å fortsette. Likevel er ikke alt bare gull og grønne skoger, og holdbarhetstiden er det største faremomentet. Etter fire timer begynner vi å ane ganske klare hint om at slutten er nær.

”Som ”Metal Gear Solid 2”, bare med en helvetes mye skyting”
Den kunstige intelligensen oppfører seg også innimellom litt rart, samtidig som ”kill.switch” stort sett består av elementer vi har sett fra før. Men hvordan dette påvirker vår endelige vurdering, får dere vite i anmeldelsen som dukker opp nærmere spillets lansering. Alt vi vet nå er at om beskrivelsen ”Som ”Metal Gear Solid 2”, bare med en helvetes mye skyting” frister, bør du holde et øye med ”kill.switch”.

Spillet vil være i butikkene 20. februar

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere