RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slankekurer kan redusere forbrenningen

Sist oppdatert:
Selv de «snille» kurene tar knekken på forbrenningen! Er du klar over at selv på en «sunn» slankekur kan du redusere forbrenningen din med kalorier som tilsvarer 10 kilo vektøkning i året!

De fleste begynner vel å få øynene opp for at pulverkurer og annet «hokus pokus» ikke er noen sunn måte å redusere overvekt på. Man raser ned i vekt, men går fort opp igjen også. Det du kanskje ikke vet er at selv de kurene som er såkalt «seriøse» kan ødelegge forbrenningen.

På en typisk kur fra en slankeklubb vil gjennomsnittlig vekttap være ca 10 kilo. For de aller fleste er 25 prosent av dette tap av muskelmasse, altså ca 2,5 kilo muskler.

Det betyr at forbrenningen din er nedsatt med ca 200 kalorier per dag. I tillegg veier kroppen din 10 kilo mindre, noe som gjør at du trenger færre kalorier for å gå, stå, osv..

73.000 kalorier mindre i året!
Dersom du trenger 250 kalorier mindre per dag for å gå i null, dvs spise akkurat det du bruker slik at du ikke legger på deg igjen må du spise desto mindre. På et år betyr det at dersom du spiser som før, ja selv litt mindre enn før går du fort opp de 10 kiloene du har kvittet deg med - og enda litt til!

Dette høres forferdelig slitsomt ut, ikke sant? Fortvil ikke, det finnes et magisk knep! Det knepet er trening! Man har sammenlignet folk som har gått på samme kur (en klubbkur) og man fant at begge gruppene gikk ned like mye i kilo, men den gruppen som mosjonerte mistet vesentlig mindre muskelmasse enn de som ikke trente. Riktignok var det ikke mer enn ca 30 minutter tur per dag, men selv det gjorde forskjell. Tenk deg da hvis du klarer å trene vekter 6-8 ganger i måneden! Da vil du ikke senke forbrenningen, men kanskje øke den! Med andre ord vil du kunne unne deg mer uten at det går ut over formen(e)!

Selvsagt vil man også få alle de fantastiske helsefordelene trimmen gir. Du har kanskje lest det før, men her får du det igjen, i tilfelle du har glemt det.

Trim er magisk medisin mot:
Hjerte & kar sykdom
Høyt Blodtrykk
Diabetes
Muskel & Skjelettplager
Kreft
Forstoppelse
Depresjon
Søvnproblemer
Angst
Overvekt

PS: Husk at litt gjør mye – det er bare å slenge seg ned på gulvet og ta 10 armhevinger, 20 situps og 20 knebøy nå med en gang!

Relaterte linker fra Klikk.no:
Fettforbrennende treningstips
Dårlig kondis, slapp i fisken?
Øvelser til strammere rumpe
Slik løfter du puppene dine
Velg riktig treningssko

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere