RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slankemytene som ikke er sanne

Ikke tro alt du hører. Flere slankemyter er misforstått og kan ødelegge kostholdet ytterligere.

(SIDE2): I disse sunnhetstider florerer mange tips og råd for hvordan du kan gå ned i vekt.

Men ikke alt er sant. Madelyn Fernstorm fra Ivillage avkrefter her en del rykter som kan ødelegge dietten din hvis de brukes feil.

MYTE 1: Å drikke isvann gjør deg tynn
Å drikke vann er alltid bra, og denne myten er knyttet til ideen om at kulden fra isvann gjør at du må forbrenne mer kalorier for å holde deg varm.

Teknisk sett er dette riktig, men tallene er så små at de knapt gjør forskjell. Det er for øvrig heller ikke slik at kalorier i drikker som brus og energidrikker forsvinner fordi det er kaldt.

SVAR: Oppskrytt myte

MYTE 2: Kinesisk mat gjør deg sulten
Denne myten er gammel, og baserer seg på måten kinesisk mat ble laget på i gamle dager. Den ble da tilberedt med mye karbohydrater (hvit ris) og få grønnsaker, i tillegg til relativt lavt proteininnhold. Dette gjør at magen tømmes raskere og du blir fortere sulten.

Men nå til dags spiser man kinesisk mat med langt flere grønnsaker, mer protein og oftere brun ris. Dessuten har størrelsen på porsjonene vokst.

SVAR: Feil. Kinesisk mat gjør det ikke mer sulten enn annen mat.

MYTE 3: Sterk mat forbrenner kalorier
Mange tror at sterk mat, fra for eksempel India, virker slankende fordi man ofte begynner å svette. Men effekten av sterk mat er stort sett rent overfladisk, og ikke et skifte i metabolismen.

SVAR: Myte! Selve krydderet gjør deg ikke slankere, men du kan spice opp annen mat med få kalorier som kylling og grønnsaker.

MYTE 4: Unngå meierivarer ved forkjølelse
Til tross for mange undersøkelser finnes det ingen bevis på at meierivarer er med på å produsere slim, slik mange tror. Det er derfor ingenting som tyder på at man må unngå dette ved forkjølelse og astma.

SVAR: Dette er en myte.

MYTE 5: Karbohydrater gjør deg tykk
Forsåvidt sant, men all mat inneholder karbohydrater. Når du spiser karbohydratene som er i for eksempel ris og pasta, kommer det derimot ikke noe fiber i magen som signaliserer at du er mett. Det er derfor lettere å overspise, og folk tror det er karbohydratene som gjør det.

SVAR: Feil, fordi det er ikke selve karbohydratene, men mengden av det. I tillegg kombineres dette ofte med fett til dessert, så vær heller forsiktig med det.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere