RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Slankere med karbo?

Sist oppdatert:
Ja, det er mulig, mener lege.

(SIDE2): På Shape.com kan lesere sende inn spørsmål og få svar av en kvalifisert lege.

En av leserne lurer på: «Kan jeg spise karbohydrater og fortsatt gå ned i vekt?».

Her er svaret fra doktor Mike Rousell:

Det å spise mindre karbohydrater er essensielt for optimalt vekttap. Men du trenger ikke å kutte ut karbohydrater helt fra dietten din. Mengden av karbohydrater du inntar burde være basert på to ting: 1) Hvor mye vekt du vil miste, og 2) Hvor på kroppen du ønsker fettet skal forsvinne fra.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Mange mennesker snakker om å kutte ut karbohydrater, eller å gå på en lavkarbodiett, som Atkins, eller en ketogen diett som ofte assosieres med dietter som inneholder matvarer som mye bacon, fett og peanøttsmør - altså ikke en perfekt oppskrift for god helse, mener legen.

Det finnes et stort spekter i det å kutte karbohydrater mellom det en vanlig person spiser, og det en som går på en ekstrem lavkarbodiett spiser (vanligvis mindre enn 50 gram karbohydrater per dag). Dietter er ikke sånn at en type passer for alle, det finnes forskjellige nivåer av hvor mye karbohydrater hver person burde ha. Og det finnes forskning som beviser det.

Gikk ned like mye
En studie fra Tufts University fulgte to grupper på to forskjellige dietter over en periode på 18 måneder.

Gruppe 1: Gikk på en tradisjonell «høyere kalori, mindre fett»-diett.

Gruppe 2: Gikk på en moderat karboredusert diett, lignende Zone dietten.

Zone-dietten er utviklet av Dr. Barry Sears som har skrevet to bøker. Hans prinsipp er å dele kostholdet inn i 40 prosent karbohydrater, 30 prosent fett og 30 prosent proteiner. Karbohydratene skal i hovedsak komme fra matvarer som grønnsaker, frukt og korn. Hele poenget er å holde blodsukkeret stabilt. Det viktige er at du ikke beveger deg utenfor den sonen som kan forstyrre blodsukkeret.

Det interessante med denne studien var at etter 18 måneder, så hadde begge gruppene mistet lik mengde vekt.

Men når de gravde litt dypere fant de ut at de som hadde dårlig insulinfølsomhet, mistet mer vekt med den andre dietten, enn de som gikk på den første. De som hadde en god insulinfølsomhet mistet vekt uansett hvilken diett de gikk på.

For deg betyr dette at om du er slank, så har du mest sannsynlig en god insulinfølsomhet, og du kan miste vekt bare ved å redusere noe på kaloriinntaket, kombinert med trening. Om du ønsker at slankingen skal gå raskere, kan du sette restriksjoner for hvor mye karbohydrater du får i deg.

Om du har en dårlig insulinfølsomhet, så har du mest sannsynlig en del fett rundt midtseksjonen. Om dette er deg, bør du bytte ut karbohydratene i dietten din med mer grønnsaker, frukt og noe protein for best resultat.

Konklusjon
Det handler ikke om å eliminere alle karbohydratene fra dietten din, men helle rom å sette restriksjoner for hvor mye karbohydrater du inntar. Finn ut hva som føles best for deg, og hvordan du går ned mest i vekt. Om du har vanskelig får å bestemme deg for akkurat hvor mye, bør du ta kontakt med en lege eller en ernæringfysiolog for å finne den beste strategien for deg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere