RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

Slankere med små endringer

Dette kan du gjøre i hverdagen for å stramme opp kroppen.

(SIDE2): For å gå ned i vekt bør du spise sunt og i riktige mengder. Det er også viktig å holde seg i bevegelse og trene regelmessig. Mange ønsker å gå ned i vekt etter nyttår, men synes det er vanskelig å nå sine mål.

Hva med å begynne i det små? Med enkle grep i hverdagen kan du miste noen kilo og få økt energi.

Her er noen tips, ifølge helsenettstedet WebMd.

VANN: Før du kaster deg over potetgullet eller annet snacks så bør du drikke vann først. Noen ganger kan sult forveksles med tørst. Hvis ikke vann hjelper mot det verste søtsuget kan du prøve med for eksempel en kopp te. Kanskje væske var alt du trengte, istedenfor noe usunt?

ETTER MIDDAG: Småspising oppstår ofte etter middag. Da setter mange seg ned i sofaen for å slappe av. Å spise snacks foran TV-en er en av de største utfordringene mot slankemålet ditt. Bestem deg for å ikke snoke på kjøkkenet etter middag. Du kan heller eventuelt unne deg litt kalorifattig snacks.

DU MÅ IKKE DROPPE ALT: Istedenfor å kutte helt ut på favoritt kaken eller snopet ditt kan du handle inn mindre mengder. Kjøp en liten kakebit, istedenfor en hel boks. Eller kjøp kun et par ting fra smågodtdisken istedenfor en hel pose. Du kan fremdeles nyte yndlingsnacksen – bare i moderate mengder.

OFTE OG LITE: Hvis du spiser færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt. Men hvis du ofte er sulten kan det være en utfordring å spise få kalorier. WebMD skriver at en løsning er å dele inn de daglige kaloriene i mindre måltider, gjerne i 4-5 måltider. Da kontrollerer du appetitten og vekten bedre.

PROTEINER: Proteiner er viktig for å føle seg mett lenger, og det er mer tilfredsstillende enn karbohydrater og fett. Proteiner bevarer muskelmassen og hjelper på forbrenningen. Putt derfor gjerne magert kjøtt, yoghurt, ost, nøtter eller bønner inn i ditt daglige kosthold.

TILGJENGELIGHET: Hvis du har sunn snacks og måltider som er lett tilgjengelige er det mindre sannsynlighet for at du kjøper deg take away. Har du enkel mat tilgjengelig kan du slenge sammen et sunt måltid på få minutter. Noen essensielle tips å ha på kjøkkenet kan være frosne grønnsaker, fullkornpasta, tomate og bønner på boks, kyllingfilet og salat.

NYE VANER: Spise mindre pasta og brød og heller mer grønnsaker!

NYTTÅRSFORSETTET: - Et klassisk nyttårsforsett er at man skal begynne å trene, eller trene mer. Men dette målet sier egentlig alt og ingenting – har du et mål må du definere det konkret. For eksempel at du skal trene minimum to ganger i uken, bestem hvor lenge du skal trene og hva slags type trening du skal gjennomføre. Jo mer konkret et nyttårsforsett er, desto mer forpliktende blir det, uttalte motivator og daglig leder Kate Elin Søyland i Åpen Dialog i Sandnes til Side2 i romjula.

Les mer: Derfor sprekker treningsmålene

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere