RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slet du deg på jobb i dag?

Sist oppdatert:
Svikter motivasjonen? Både deg selv og arbeidsmiljøet kan være grunnen, men det finnes råd.

Det kan hende den beste. Jobbmotivasjonen svikter og det å stå opp fra senga for å komme seg til jobb føles som jobb i seg selv.

Trivsel og motivasjon går hånd i hånd. Trives du ikke, vil også motivasjonen synke. Den viktigste avgjørelsen, om du skal gå på jobb eller ikke, tas i senga på morgenen.

Vil du heller bli hjemme i senga er noe galt, og du bør ta deg tid til å gå igjennom både deg selv og arbeidsmiljøet.

Her er sjekklisten og rådene for å få tilbake motivasjonen:


En lyttende ledelse
Holdningene i en bedrift er avgjørende, og det er like viktig at både du, dine kolleger og ledelsen legger til grunn holdninger som gjøre en arbeidsdag meningsfull.

- Det er helt avgjørende å ha ledere som ser deg. I bedrifter med lavt sykefravær lytter ledelsen til deg, forklarer avdelingsdirektør Per Ivar Clementsen ved NAV arbeidslivssenter i Østfold til Nettavisen.

Det er helt avgjørende å ha ledere som ser deg

- Det handler om å bli tatt på alvor som et helt menneske.

Medarbeidersamtaler er en god måte å skape bedre trygghet og god kommunikasjon ledere og arbeidstakere imellom. Er det ikke en tradisjon for medarbeidersamtaler i din bedrift, så forlang en samtale. Her kan forståelsen mellom dere bedres betraktelig og du kan lufte eventuelle problemer og utfordringer.

Mer fra Nettavisen.no/jobb:


Timelønn: 1539 kroner

Slik får du Zzzzzove

- 14-åring befølt av sjefen

Inkluderende kollegaer
Du forholder deg i de fleste tilfeller til kolleger store deler av arbeidsdagen, og de blir en desto viktigere ingrediens i en arbeidsdag der du trives.

- Det er viktig å ha kollegaer som er inkluderende. Hvis du kommer på jobb og ikke er 100%, så skal det være mulig å snakke med en kollega, som kanskje kan hjelpe deg litt med arbeidsoppgaver utover dagen, sier Clementsen.

Spesialist og bedriftslege i arbeidsmedisin på Oslo HMS senter, Svein Larry Hansen, definerer en god kollega som en som vil deg ditt beste.

- Det er en person som vil at du skal lykkes, og som ikke ser deg som en konkurrent. Personen er villig til å dele kunnskaper med deg, sier han til Nettavisen.

Delaktighet
Arbeidstakere bør få være med å forme hvordan jobben blir gjort og hvordan man har det rundt seg. Delaktighet i utformelse av arbeidsplaner gjør at man føler seg som en del av bedriften, som igjen er en stor motivasjonsfaktor.

Følelsen av at man lykkes og får til arbeidet er alfa og omega. Det er viktig at bedriftene markerer fremgang. På den måten løftes fellesskapet frem.

Si fra
Det nytter ikke å sitte inne med følelsene hvis forholdene i en bedrift ikke er som de skal, og du har vanskeligheter med motivasjonen.

- Det viktigste du kan gjøre er å si fra. Man må ikke la ting skure og gå. Ta opp problemer med kollegaer du stoler på, og ta de opp med ledelsen, sier Clementsen.

Les også:Ja, sjefen gjør deg faktisk syk

Arbeidspress
Deadliner som skal holdes og jobber som skal utføres så raskt som mulig kan være en kilde til stress og på lang sikt kan føre til minskende motivasjon.

Sannsynligvis visste du om deadlinen for flere dager siden. Og selv om det kan være fristende å holde seg under dyna, er det slik at andre er avhengig av at du fullfører din del. Det er viktig å gå i seg selv og spørre seg selv om det er et reelt arbeidspress eller noe du selv skaper.

-Ta et A4-ark, sett ned punkter slik at du legger stress og tankevirksomheten ned på arket slik at arbeidspresset kan fordeles utover. Ikke bruk ekstra stress for å kunne huske ting. Stress i seg selv bidrar til at du gjør jobben langsommere. Litt press skjerper arbeidsaktiviteten, men for mye dreper deg, sier Hansen.

Er du i en stresset situasjon, så bruk dine kolleger. Få de til å skjerme deg mot telefoner og tydeliggjør at du er presset på tid. Unødvendige forstyrrelser tar tid, og det tar lang tid å komme seg tilbake på sporet. Forskning viser også at det tar i gjennomsnitt 25 minutter fra man blir avbrutt til man fortsetter på det opprinnelige gjøremålet.

... det tar i gjennomsnitt 25 minutter fra man blir avbrutt til man fortsetter på det opprinnelige gjøremålet

Føler du at verken kolleger eller andre virkemidler kan hjelpe deg med å takle jobbstresset, er det på tide å si fra. Det kan føles som en vanskelig samtale å ta, men den vil med all sannsynlighet bidra til en tilpasset løsning som gjør din arbeidsdagen bedre og mer givende.

Vær stolt
Noen ganger må du se inn i deg selv for å finne frem motivasjonen. Lær deg å ha yrkesstolthet. Du har et ansvar for å være stolt av jobben din og ta den seriøst, selv om det ikke er drømmejobben.

Skolebenken
Ville du fortsatt ha følt for å bli hjemme om du gjorde noe for å forandre på livssituasjonen? Kanskje valgte du å slutte skolen før du ble ferdig med graden. Det er aldri for seint å gå tilbake på skolebenken. Deltid, fulltid eller i helgestudier er noen av alternativene du har. For å ikke snakke om mengden av nettstudier som finnes i dag.

Kilder: Yahoo.com

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere