RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

Slik blir du bikiniklar

Sist oppdatert:
Få ernæringsfysiologenes beste tips!

(SIDE2): Ny sesong, nye muligheter. Er du en av dem som år etter år tenker at denne sommeren, da skal kroppen være i tipp topp stand til strandliv og lettkledte måneder? Vel, du er ikke alene. Men hvordan kan man egentlig nå dette repeterende målet?

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden nå!

For mange innebærer ny kropp også ny vekt. Å bli kvitt overflødige kilo er drømmen for mange, spesielt med tanke på at mye hud skal blottlegges i sommervarmen. Så hvilke kostholdsendringer skal til for å gå ned noen kilo?

Dagens viktigste måltid
De kliniske ernæringsfysiologene Hanne Lessner og Marianne Udnæseth i Ernæringsteamet, gir gode råd:

- Når man skal ned i vekt bør man spise ofte, men mindre porsjoner. Vi anbefaler å spise hver 3.–4. time og alltid begynne dagen med frokost. Man bør også fokusere på å spise mye grønnsaker, som gir lite kalorier men mye vitaminer og antioksidanter. Husk fem om dagen: tre porsjoner grønnsaker (1 porsjon = 150 g) og to porsjoner frukt.

- Legg inn frukt og grønnsaker i alle hovedmåltider og benytt gjerne frukt eller grønt som mellommåltid. Velge grove kornprodukter med mye fiber og magre meieriprodukter. Spis rene fileter av kjøtt, fisk og kylling som pålegg og til middag, sier hun til Side2.

Pass på sukker og alkohol
Man trenger altså ikke gå sulten selv om man vil ned i vekt. Likevel bør man begrense mengden av visse matvarer og produkter.

- Hva bør man holde seg unna eller kutte helt ut?

- Unngå fete meieriprodukter og oppspedde kjøttprodukter som inneholder mye fett. Styr også unna fint brød og andre kornprodukter med lavt fiberinnhold og mye fett og sukker. Begrens inntaket av snop/snacks til en gang i uken. Unngå sukkerholdig drikke som brus og saft, og moderer inntaket av alkohol, råder Lessner.

Dette gir best effekt
I tillegg til et sunt kosthold er det også ikke til å komme fra at fysisk aktivitet spiller en rolle i vektnedgang. Men er det mulig å oppnå bikinikroppen uten trening? Lessner utdyper:

- Forskning viser at endring av kostvaner i kombinasjon med fysisk aktivitet gir best effekt med tanke på vektreduksjon. Det er lettere å nå målet om du trener i tillegg til å spise sunt. Ønsker du en fastere kropp til bikinisesongen må trening inn i den langsiktige planen fram mot sommeren. Trening bidrar til økt muskelmasse, som igjen bidrar til økt forbrenning. I tillegg er trening viktig for god helse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Helt normalt å skli ut
Ok, et sunt kosthold og trening gjør susen for å oppnå bikinikroppen. Men hva er det aller viktigste å huske på? Vi ba Lessner liste de tre beste rådene for å nå målet i løpet av de kommende månedene:

1. Sett deg spesifikke og realistiske mål fra uke til uke

2. Planlegg uken, både med tanke på mat og trening – lag en plan!

3. Ikke fortvil dersom du ikke holder deg til planen en dag – det er helt normalt å skli litt ut. Forbered deg på situasjonen og finn tilbake til planen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Appelsiner og skigåing
Ernæringsfysiologen har flere gode tips på lager, og anbefaler følgende til slappe vinterkropper:

1. Spis appelsiner – nå er det høysesong for disse fruktene som gir massevis med vitamin C.

2. Mens vi venter på solen – spis nok fet fisk/ ta tran for å sikre inntaket av vitamin D. Dette er et vitamin det lett blir for lite av på vinterstid dersom vi ikke er nøye på å få det inn via kosten.

3. Finn fram skiene – skigåing er en effektiv treningsform og gir deg frisk luft og en god følelse i kroppen etterpå.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere