RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Trening.no)

Slik blir du kvitt juleflesket

Sist oppdatert:
Vi gir deg de beste treningstipsene.

(SIDE2): Juleroen har senket seg og ribbefettet har festet seg. Og straks er det en haug med mer eller mindre bortkastede nyttårsforsett som står for tur.

Nordmenn blir stadig mer lystne på å holde seg form - noe treningssentrene de første ukene etter nyttår er tydelige bevis på. Men ikke alle gir opp etter tre uker, og vi har samlet et knippe tips til deg som har lyst å trene.

HER FÅR DU OGSÅ SVAR Å VANLIGE TRENINGSSPØRSMÅL: - Ikke dropp treningen i julen!

Styrketrening er trenden for tiden, og man skal heller være sterk enn tynn. Stadig flere treningsglade nordmenn ønsker en kombinasjon av funksjonelle styrkeøvelser, som bedrer bevegeligheten i kroppen og får oss til å bli smidigere i hverdagen.

Bli sterkere

For når det gjelder trendene for 2014 spår blant annet amerikanske treningseksperter at både pilates og zumba har nådd sitt høydepunkt, mens yoga og styrketrening blir mer populært. Også gruppetrening der tre-fire personer trener sammen med samme personlig trener vil trolig øke i løpet av de kommende årene.

MER OM DETTE: - Mer fokus på styrketrening og kosthold

Og jentene henger på gutta, og liker også å løfte tungt nå. Den beste treningen for å forandre kroppssammensetningen, slik at du får mer muskler og mindre fett, er nemlig å løfte tungt - noe jentene ikke må være redd for å gjøre. Man blir ikke seende ut som Hulken for det.

Og tren da som gutta - det beste er baseøvelsene; Knebøy, markløft, benkpress, skulderpress og chins.

HER FÅR du vite mer: - Jenter trener ikke tungt nok

OG: Derfor bør du trene rumpa

Vi testet

Side2 har de siste månedene skrevet flere saker der vi har testet nye treningsformer og -timer.

SATS Prformance er inspirert av idretten, og er en blanding av nettopp gruppetrening og PT-trening. I timen benyttes blant annet turnringer og tau, medisinballer, kettlebells og hoppetau, i tillegg til vektskiver i ulik størrelse.

Elixias 3D Strenght er en kombinasjon av funksjonelle styrkeøvelser, som bedrer bevegeligheten i kroppen og får oss til å bli smidigere i hverdagen.

LES VÅR DOM HER: Vil du bli sterk og smidig?

Vi gir deg løpeprogram

Vår journalist har også fått utfomet programmer for hvordan man man blir flink til å løpe.

Hanne Lyngstad har laget disse programmene for Side2. Hun er tidligere mellomdistanseløper, og har til sammen 11 NM-medaljer. I dag jobber hun som Adidas' løpeekspert, og hun har mye erfaring med å få folk i form.

LES HANNES RÅD OG ANBEFALINGER HER: Slik blir du god til å løpe

Også hun poengterer at styrketrening er viktig for den som vil løpe lettere. Liker du ikke styrkerom, anbefaler hun timer der man beveger deg til musikk i høyt tempo, der også styrketrening er en del av timen. I løpet av en slik time får man gjerne kjørt situps, pushups og høye kneløft.

MENS HER ER LØPEPROGRAMMET for deg som trener tre ganger i uken.

OG LØPEPROGRAMMET for deg som trenger fire eller frem ganger i uken.

Løpetrening - innendørs?

Også når det gjelder kondisjon har vi testet noen av de nye tilbudene. Blant de mest effektive og vanlige er å løpe - noe ikke alle er like glade i, eller synes er enkelt når det er kaldt ute.

Så vi har blant annet sjekket hvordan treningskjeden Sats' løpeklasser er. Enkelte av de starter til våren, mens Runners Strenght starter i midten av januar.

De nye timene er beregnet på å få deg toppform til løping. Konseptet består av utendørs løpeklasser på forskjellige nivåer, og en innendørs gruppetime satt sammen for å få deg i bedre løpeform. Timene er et samarbeid med treningsutvikleren Urban Tribe, som skal sørge for løpetrenere på høyt nivå.

LES MER HER: Slik skal folk som hater styrketrening bli sterke

Tren som eliteutøverne

Og til deg som tror du må gi jernet hver eneste økt: Nei, det gir ikke nødvednigvis det beste resultatet. Det sier fysiolog Jonny Hisdal til Side2.

- En eliteutøver gjennomfører kanskje 100-150 timer med hard trening i løpet av et år. Er du en vanlig mosjonist som trener 4-5 timer i uka vil dette tilsvare 200-250 timer i året. Trener du med høy intensitet på hver trening, vil det tilsvare flere treningstimer enn en profesjonell utøver og det vil garantert ikke bli noen suksess. Problemet er at dersom du trener for hardt så får du ingen progresjon. Det viser seg at den beste måten å trene på er å la 20 prosent av treningen være med høy intensitet og 80 prosent av treningen bør du holde lav intensitet, sier han.

HVA SOM ER høy og lav intensitet kan du lese mer om her.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere